Barnen knackar kod i skolan

Kristina Holmgren visar eleverna Elvira Jarås Buchmayer och Ottilia Riepe Wallman.
Kristina Holmgren visar eleverna Elvira Jarås Buchmayer och Ottilia Riepe Wallman.
Frans Rosell Ödén blockkodar i Scratch och får figurer att göra som han vill.
Frans Rosell Ödén blockkodar i Scratch och får figurer att göra som han vill.
Blue boten, eller roboten, flyttar sig fram över bokstäverna.
Blue boten, eller roboten, flyttar sig fram över bokstäverna.
Med hjälp av robotar lär sig fjärdeklassarna på Enskede skola att programmera. Skolan ligger i framkant i Stockholm när det gäller programmering.
– Jag tror att de har nytta av den här kunskapen på alla plan, säger läraren Kristina Holmgren.

En liten skalbaggeliknande robot kryper fram över skolbänkarna. Elvira Jarås Buchmayer, Ottilia Riepe Wallman, Malla Karlstedt och Lova Österlund följer nyfiket dess väg över en duk med bokstäver.

– Den ska skriva ett hemligt meddelande, säger Elvira Jarås Buchmayer.

Ordet de har valt är tidning. Med hjälp av pilar programmerar de roboten så att den flyttar sig över bokstäverna som de vill.

– Det är roligt. Det var lite svårt i början, men det går bra nu. Det är kul att se att den flyttar sig som vi vill, säger Elvira Jarås Buchmayer.

– Och det är kul att trycka på knapparna, fyller Ottilia Riepe Wallman i.

Vi hälsar på klass 4x på Enskede skola under en lektion i programmering. Sedan i höstas ingår det i deras matematik- och naturvetenskapliga undervisning.

– Det här är en favorit. De tycker det är väldigt roligt. Helst vill de ha det varje vecka, men det blir kanske varannan, säger läraren Kristina Holmgren.

Hon har gått en fortbildning i programmering och som förstelärare på skolan vidareutbildar och coachar hon nu de andra lärarna i att undervisa i programmering. Skolan deltar dessutom i Mediotekets utbildning och får därmed som en av 15 skolor tillgång till en robotlåda som de kan använda i undervisningen.

Det handlar inte om att alla elever ska bli programmerare – även om det är det vanligaste yrket i Stockholmsregionen – det handlar om att rusta dem för en digital värld.

– Allt hemma är kodat; tvättmaskinen, kaffebryggaren. Vi måste rusta barnen för framtiden. Jag tror att med den här kunskapen så klarar de allt mycket enklare, säger Kristina Holmgren.

I mars beslutade regeringen att programmering ska bli ett tydligt inslag i flera skolämnen från och med i höst. Skolverket jobbar med att ta fram metoder och arbetsmaterial för att landets lärare ska få den kunskap som behövs.

Med hjälp av robotarna blir lärande lustfyllt och kunskapen leks in. Några elever programmerar två robotar som ska följa en väg på en spelplan utan att krocka. Barnen följer spänt den ene robotens väg över en bro. Men precis efter bron krockar den med den andre.

– Nu kan ni gå tillbaka och felsöka tills ni hittar buggen, säger Kristina Holmgren.

Eftersom de skriver upp alla kommandon kan de helt enkelt gå tillbaka och se var det blev fel. Nästa gång de prövar blir det ingen krock.

– Jag tror att programmering stimulerar det logiska tänkandet. Det får dem att strukturera allt de gör, säger Kristina Holmgren.

Och det märks att barnen gillar det här. Lektionen och skoldagen är slut, men eleverna dröjer med att plocka tillbaka robotarna och datorerna.

På frågan vad som är det bästa med att programmera får vi ett tydligt svar:

– Allt, säger Ottilia Riepe Wallman.