Barnens skyddslingar är fria

Eleverna har kunnat följa tistelfjärilarna utveckling från larv till puppa och fjäril. Under tiden har de lärt sig om naturvetenskap.
Eleverna har kunnat följa tistelfjärilarna utveckling från larv till puppa och fjäril. Under tiden har de lärt sig om naturvetenskap.
Från pyttesmå larver till praktfulla vingar. Klass 2 i Hägernässkolan har fött upp tistelfjärilar och studerat deras livscykel.

Förra veckan avslutade de sitt projekt genom att släppa insekterna fria.

Förväntningarna var höga när klass 2 i Hägernässkolan i Täby skulle släppa ut sina fjärilar.

Under fyra veckor har eleverna fött upp tistelfjärilar i kartonger för att lära sig om naturvetenskap. De matade och namngav sina små husdjur och fick följa deras livs­cykel från larv till puppa och till slut till en vacker fjäril.

Förra veckan var det dags att släppa ut insekterna i det fria. Lokaltidningen Mitt i var på plats för att dokumentera fjärilssläppet.

– Släpp ut dem! Släpp ut fjärilarna! skrek barnen i kör.

Och det var även en och annan fjäril även i elevernas magar inför frisläppningen. Hur skulle de ömtåliga insekterna klara sig själva ute i naturen?

– Vi hoppas att det inte kommer några fåglar och äter upp dem, sa Victoria Gustafsson, läraren som har haft hand om projektet.

Tistelfjärilar tillhör familjen praktfjärilar och blir 5–6 centimeter långa. De finns att hitta i alla världsdelar förutom Antarktis och Sydamerika. I Sverige trivs de bara på sommaren när det är varmt och skönt.

– Farväl! ropade barnen ivrigt innan locken på kartongerna öppnades och fjärilarna för första gången var fria att flyga iväg.

Men det blev något av ett antiklimax när fjärilarna inte strömmade ut ur sitt hem som beräknat utan i stället satt kvar i kartongerna. Först när eleverna lockade dem med nektar började fjärilarna att flyga ut. Många mellanlandade på barnens händer och tröjor innan de begav sig av till naturen.

Arbetet med att föda upp fjärilar är en del av konceptet Naturvetenskap och teknik för alla som syftar till att få elever att undersöka, experimentera och resonera.

– Det är jättebra arbetssätt. Att arbeta med djur är alltid en succé, säger Victoria Gustafsson.

De avancerade mönstren på vingarna har även fungerat som en bra ingång för att lära barnen mer om matematik och symmetri.

Eleverna är helt överens om att det har varit ett roligt och lärorikt projekt, men vilka djur som de ska föda upp härnäst råder det konflikt om. Hundvalpar föreslår någon, kängurur tycker någon annan och en falang förespråkar till och med dinosaurier som nästa klasshusdjur.

Fakta

Här är fler hemkära djur

Tjuren Ferdinand vill helst sitta under sitt korkträd och lukta på blommorna men tvingas istället till tjurfäktning i Disneys kortfilm.

Huvudpersonen i Franz Kafkas klassiker ”Förvandlingen”, Gregor Samsa, förvandlades under en natt till en insekt. Efter det ville han, likt Hägernässkolans fjärilar, ogärna lämna sitt rum.

Den late, tjocke och cyniske katten Gustaf sitter helst hemma och tittar på tv i seriestrippen av Jim Davis.