Barnfamilj nobbas ersättning för resa

1 600 euro – så mycket tyckte ARN att flygbolag Thomas Cook Airlines skulle ersätta en barnfamilj i Gubbängen med.

Men företaget vägrar.

För ett år sedan skulle Kicki Fernsten och hennes familj flyga till Kanarieöarna. Men redan vid bokningen började det gå snett när reseföretaget inte kunde göra en gemensam bokning för alla fyra i familjen.

– Vi var tvungna att göra två separata bokningar men de försäkrade oss om att vi ändå skulle hamna på samma flight, säger Kicki Fernsten.

Kvällen före avfärd kom beskedet att flygresan var försenad några timmar och väl framme på Arlanda förstod Kicki att det skulle dröja ytterligare några timmar.

Dessutom visade det sig nu att familjen fick resa med två mindre plan i stället för ett stort. Familjen skulle egentligen ha nått hotellet mitt på dagen men nu blev det i stället under kvällstid.

– Halva dagen försvann ju men Thomas Cook ville inte ge oss något i ersättning. Jag hade läst någonstans att om en resa är mer än tre timmar försenad bör man kontakta ARN så det gjorde jag, säger Kicki Fernsten.

ARN ansåg att Kicki och hennes familj borde få 1 600 euro i kompensation för den försenade resan. Men Thomas Cook vägrade.

– Jag blev förvånad men nu finns det inget mer att göra. Man känner sig helt maktlös inför ett så stort företag, säger Kicki Fernsten.

På flygbolaget anser man att Kicki Fernstens krav är orimligt och att de har gjort allt de kunnat för att undvika och minimera förseningen när det plötsligt uppstod ett fel på rökalarmsystemet.

– Thomas Cook Airlines är underordnat Danmarks trafikstyrelse som vid flera tillfällen har gjort gällande att om det, som i det här fallet, plötsligt uppstår tekniska fel som är extraordinära händelser som inte kunde ha undvikts även om alla rimliga åtgärder vidtagits – så innebär inte det att man som passagerare får kompensation, kommenterar flygbolagets presstalesman Torben Andersen.

Fakta

Endast rekommendationer

ARN prövar kostnadsfritt och opartiskt tvister mellan konsumenter och företag utifrån de uppgifter som parterna presenterar.

De tar emot 9 000– 10 000 anmälningar per år.

De flesta anmälningarna gäller resor och bostad.

Besluten är bara rekommendationer men följs i 70-75 procent av fallen.

Källa: ARN