Barngrupperna minskar– men ytorna blir mindre

Genrebild.
Genrebild.
Ny statistik visar att barngrupperna är historiskt låga i Tyresös förskolor. Men kommunens tillvägagångssätt, för att skapa mindre grupper, kritiseras av förskolepersonal.
– Verkligheten ser inte ut så. De får det att låta så bra, men det enda de har gjort är att dela barngrupperna i mindre grupper, men använt samma antal förskolelärare, säger Pernilla Idewall som tidigare arbetat på en av kommunens förskolor.

I Tyresö har det skett en successiv minskning av barngruppernas storlek sedan 2013.
Under de sensate fyra åren har barngrupperna minskat med 4,5 barn per avdelning, enligt Skolverkets statistik för 2017. Nu ligger Tyresö i nivå med rikssnittet på 15 barn per avdelning.

– Det visar att vi jobbat i rätt riktning, och vi kommer jobba på framåt för att hålla kvar vid det här resultatet, så det inte ökar, säger Elisabeth Schultz, verksamhetschefen för kommunens förskolor.

Mer personal– men vittnesmål om #pressatläge

Arbetsbelastningen ska även ha lättat för förskolelärarna under 2017, enligt Skolverket. Antalet barn per förskolelärare har minskat med någon procent sedan 2016. Men senast i mars i år vittnade förskolelärare i Tyresö om stora barngrupper samt hög personalomsättning i uppropet #pressatläge.

Skolverkets statistik ger en bild av en positiv utveckling för förskolorna i Tyresö. Men den bilden delar inte Pernilla Idewall.

– Verkligheten ser inte ut så. De får det att låta så bra, men det enda de har gjort är att dela barngrupperna i mindre grupper men använt samma antal förskolelärare.

De får ju ingen yta att röra sig på

Pernilla Idewall.

 

 

Byggt tillfälliga rum

Enligt Elisabet Schultz, beror minskningen framför allt på att de använt förskolornas lokaler på ett annat sätt än tidigare. Med hjälp av statsbidrag har de kunnat bygga ut och bygga om inne i lokalerna.

Framför allt har de byggt flera mindre rum.

– Konsekvensen blir att barnet hamnar i mindre sammanhang och därför känner hög trygghet, säger Elisabet Schultz.

Det nya sättet att använda lokalerna löser inga problem, det menar Pernilla Idewall. Ytan som tidigare användes för barnens spring och lek används nu för andra saker.

– Det tar yta från övriga aktiviteter. Man kan inte trycka in för många barn i för små lokaler, de får ju ingen yta att röra sig på, säger Pernilla Idewall.

Att det är mycket barn i verksamheten, det är en annan fråga, det löser man genom utbyggnad

Elisabeth Schultz, verksamhetschef förskolor.

I väntan på modernare lokaler

Elisabeth hävdar att kommunen gjort vad de kunnat med de lokalerna som finns. De ny rummen berättar hon är provisoriska lösningar i väntan på något mer långsiktigt.

– Vi har löst det som riktmärkena velat, att minska barnens antal relationer och vara i en mindre grupp större delen av dagen. Att det är mycket barn i verksamheten, det är en annan fråga, det löser man genom utbyggnad. Det kommer byggas nya förskolor och där är utgångspunkten att det ska vara mindre barngrupper, säger Elisabet Schultz.

”Jättebra att förskolekrisen lyfts fram