Här kan du ta båten till jobbet – nya linjer på g

Båtpendel, Issa Mohseni från Upplandsväsby.
Pendelbåtarna uppskattas av många. Nu kan det bli fler linjer.
Brommabor, Huddingebor, Solnabor och söderortsbor kan få ett nytt sätt att ta sig till jobbet. Hägersten, Norra Ulvsunda och Vårby kan nämligen få pendelbåtlinjer. Det är dyra kollektivtrafiklösningar, visar tidigare utredningar, men ger stora restidsvinster.

Pendelbåtlinjer mellan Hägersten–Norra Ulvsunda, Slussen/Gamla stan–Norra Ulvsunda och Ekerö– Vårby ska nu utredas ytterligare. Det är uppdraget i den nya pendelbåtutredning som sjösätts av Region Stockholms trafiknämnd den 29 januari.

Sedan tidigare är det beslutat att Sjövägen, linje 80, mellan Nybroplan och Lidingö via Nacka, ska fortsätta norrut till Norra Djurgårdsstaden och Storholmen och ersätta linje 81.

Linje 89 fortsätter som vanligt mellan Kungsholmen och Ekerö. Riddarfjärdslinjen, linje 85, lades ner vid årsskiftet.

Den nya studien ska ta ett helhetsgrepp på behovet av kollektivtrafik på vattnet. Nya pendelbåtlinjer ska kunna kopplas ihop med bussar, t-bana och spårväg och på så vis komplettera kollektivtrafiksystemet.

Resenärerna ska vinna i restid, samtidigt som färre tar bilen och vägnätet på så vis avlastas.

Kostnad vägs mot restidsvinst

Att till exempel åka mellan Hägersten och Norra Ulvsunda tar 33 minuter med dagens kollektivtrafik, men bara 24 minuter med båt, visar tidigare studier.

Antalet resenärer mellan Hägersten och Norra Ulvsunda är dock inte stort, enligt prognoser 350 under en vardags maxtimme. Nyttan skulle inte väga upp kostnaderna, men sett till all trafik i länet skulle det ändå kunna vara en god idé, enligt direktiven till utredningen.

Slussen/Gamla stan–Norra Ulvsunda skulle få fler resenärer, 900 under en maxtimme.

Antingen buss eller båt

En dialog ska också inledas med Ekerö och Huddinge om att samfinansiera ett försök på linjen Ekerö–Vårby. Restidsvinsten här är stor, 17 minuter med båt mot 84 minuter med annan kollektivtrafik.

Under en period på 90-talet gick det att ta buss som gick på färjan mellan Jungfrusund och Slagsta. Linjen lades ner på grund av för lågt resande, men diskussioner om att återuppta busslinje pågår. Blir det en busslinje går man inte vidare med planerna på en pendelbåtlinje.

Linjer som diskuterats tidigare men som nu avförs från vidare utredning är Hammarby sjöstad–Nybroplan, Ulvsunda-Södersjukhuset, Västerort-Slussen/Gamla stan och Hässelby-Hägersten.