ANNONS

Båten är ett svartbygge – hotas med miljonböter

Birger Jarl
Birger Jarl har i fyra år legat vid Fotografiska på Södermalm.
Svartbygge, olovlig hotell- och restaurangverksamhet och brandfarliga rum. Ägaren till M/S Birger Jarl vid Stadsgårdskajen hotas nu med saftiga böter i miljonklassen.
Och båten måste väck.
ANNONS

Det k-märkta skeppet M/S Birger Jarl har sedan 2015 legat mellan Fotografiska och Birka Cruises på Stadsgårdskajen. Men nu ser det ut som om eran är slut.

Stadsbyggnadsnämnden beslutade på sitt senaste möte att båten ska flyttas omedelbart. Fartygsägaren har sedan i somras inte tillstånd att ligga vid kajen. Dessutom har bolaget inte tillstånd att driva hotell och restaurang.

– Den grönblå majoriteten vill ha levande kajer och utveckla Stockholms vattenlinje. Sedan behöver givetvis regler följas, skriver Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd i en kommentar till Mitt i.

birger jarl

Birger Jarl byggdes 1951och trafikerade mellan 1979-2013 Stockholm och Mariehamn. Foto: Most Photos

Kan inte få bygglov

Fartyget har fram till i somras klassats som passagerarfartyg, och har därför kunnat ligga vid kajen utan bygglov från staden.

Men Transportstyrelsen drog i juli in M/S Birger Jarls passagerarcertifikat, då fartyget hade brister med brandskyddet enligt Stockholms stad. I det läget krävs ett bygglov för att kunna ligga vid kaj och ha hotellverksamhet.

Men stadsbyggnadsnämnden kan inte kan ge fartyget permanent bygglov då det inte är förenligt med detaljplanen som finns vid Stadsgårdskajen.

– Det går inte heller att ge tidsbegränsat lov, eftersom det inte rör sig om ett tillfälligt behov, skriver Joakim Larsson.

ANNONS

Ägaren har nu tre veckor på sig att överklaga beslutet. Gör han inte det väntar böter på runt 1,5 miljoner kronor i byggsanktionsavgift, en slags böter som tas ut vid svartbyggen.

Ägs av omsusat bolag

Birger Jarl ägs sedan 2016 av Rederi Karlssons AB, ett bolag i den självutnämnda superentreprenören Leif-Ivan Karlssons koncern. Han blev känd för svenska folket genom reality-programmet Karlssons på TV3.

Leif-Ivan Karlsson köpte båten 2016 för att göra en partybåt, ett maritimt nöjespalats. Det blev ett fiasko. I mars 2017 valde han att sätta bolaget i konkurs, enligt Expressen som granskat entreprenörens affärer.

Efter konkursen på Birger Jarl blev bolaget stämt på grund av löner som inte betalats ut. Men varken ägaren eller juridiska ombudet dök upp i tingsrätten. I maj i fjol dömdes entreprenörens bolag att betala 800 000 kronor i uteblivna löner, enligt Expressen.

Det är lite provocerande även för oss. Men vi är ingen polis

Agneta Granlind, stadsbyggnadskontoret

Hotellet fortfarande igång – trots förbud

I början av året konstaterade Storstockholms brandförsvar att det fanns allvarliga brister gällande brandskyddet. Polisen kunde samtidigt bekräfta att båten inte har hotelltillstånd.

Stockholms stad förbjöd 7 februari 2019 att fartyget används som hotell. Men bolaget överklagade – och innan den processen är klar kan staden inte hindra att hotellet fortsätter sin verksamhet.

– Det är oroväckande även för oss. Men vi är ingen polis. Vi kan inte göra något än. Men snart kommer vi kunna agera för att få till rättelse, säger Agneta Granlind, enhetschef för tillsyn på stadsbyggnadskontoret.

Har annan åsikt

Ulf Larsson är fartygschef på Birger Jarl och företagets talesperson, då ägaren Leif-Ivan Karlsson på Karlsson Rederi AB inte längre är personligt involverad i båten.

Ulf Larsson köper inte stadens beslut att båten ska lyda under plan- och bygglagen.

– Det är inte en fast byggnad som står varaktig. Den är inte fastankrad i botten och har fungerade motorer. Vi har ett rullande schema för när vi lämnar kajen. Därför kan vi inte gälla under plan- och bygglagen.

Vad säger du om att hotellet klassas som brandfarligt?

– Det är felaktigt. Vi har gjort en egen tillsyn av en person som är utbildad för båtar som säger att det inte är några problem. Vi har de brandcertifikat som gäller, säger Ulf Larsson.

Det var en olaglig och otillräcklig besiktning. Så därför kan den inte gälla.

Ulf Larsson, fartygschef.

Anser att inspektionen är olaglig

Inspektionen som Storstockholms brandförsvar gjorde på båten tidigare under året var felaktigt utförd, säger han.

– Det var en olaglig och otillräcklig besiktning. Så därför kan den inte gälla.

Hotellet saknar även tillstånd för att bedriva verksamhet, vad säger du om det?

– Det går inte för oss att söka tillstånd. Vi är klassade som ett fritidsskepp, och i den kategorin kan man inte söka hotelltillstånd. Vi behöver inte ha polisens tillstånd för att driva hotell, säger Ulf Larsson och tillägger:

– Det är Stockholms stad som har startat den här konflikten, ärendet bottnar sig i en djup konflikt gällande ekonomisk förhandling om hyror med Stockholms hamnar där vi har begärt retroaktivt återbetalning av hyror på mångmiljonbelopp. 

– Vi har gått med åtta miljoner i förlust om året, mycket på grund av ombyggnaden av Slussen. När Leif- Ivan (fartygets ägare, reds. anm.) fick kontraktet upplyste staden inte honom om att han kunde drabbas kommersiellt. Vi var inte medvetna om att sprängningarna och bygget i Slussen skulle påverka att verksamheten skulle gå så dåligt.

– Stockholms stad gör allt för att visa sin makt och för att förstöra för verksamheten.

Vad händer nu?

– Nu ska det här utredas med plan- och bygglagen. Men Stockholms stad har inget att komma med. Det är maktmissbruk som de håller på med, säger Ulf Larsson.

Bokar gäster som vanligt

Båten kommer inte att flytta innan domstolarna fattar beslut, berättar han. Fartyget bokar på med hotellgäster som vanligt inför sommaren.

Helst av allt vill Ulf Larsson att båten får ett nytt kajläge.

– Vi vill ha tillbaka vår gamla plats på Skeppsbron. Då är alla konflikter och problem lösta.

Staden anser att de gjort rätt

Agneta Granlind, enhetschef för tillsyn på stadsbyggnadskontoret, skriver i ett mejl till Mitt i att besiktningen av brandskyddet på fartyget gått rätt till.

– Vi har rätt att bedriva tillsyn och han har polisanmält mig för att vi gjorde det. Inget har hänt i den frågan, men att vi hade de skäl vi behöver menar vi är klarlagt, skriver hon.

Att fartygschefen säger att fartyget kan driva hotellet utan tillstånd stämmer inte, enligt Agneta Granlind.

– Hotelltillstånd ska alla ha som driver hotell och det utfärdas av polisen.