Båtklubb erbjöds flytt till tipp

Trälhavets båtklubb är en av landets största. På bilden hamnkapten Gunnar Lundell.
Trälhavets båtklubb är en av landets största. På bilden hamnkapten Gunnar Lundell.
Hamnkapten Gunnar Lundell. Närhet till vatten är ingen nackdel för en båtklubb.
Hamnkapten Gunnar Lundell. Närhet till vatten är ingen nackdel för en båtklubb.
När Kanalstaden i Åkersberga fortsätter att växa hamnar Trälhavets båtklubb, TBK, mitt i det nya bostadsområdet.
Ansvariga för båtklubben känner oro inför framtiden, inte minst då hus redan är inritade på klubbens mark.
– Vi tvingar ingen att flytta, säger kommunalrådet Michaela Fletcher (M).

– Vi kan inte stillatigande se på om de förstör klubbens verksamhet. Vi vill vara kvar och att kommunen i stället reserverar mark för en kommande expansion av båtlivet, säger Björn Nordbeck, ordförande för Trälhavets båtklubb, TBK.

Båtklubben är en av landets största med över 1 700 medlemmar, men riskerar att blir helt omgärdad av bostäder när Kanalstaden fortsätter att expandera. Under runt tio års tid har det, enligt Nordbeck, varit på gång men frågan blir allt mer brännande. Var ska klubben ta vägen?

”De är ju nästan färdiga med ena halvan och nu vill de bygga resten där vi har varv”

– De är ju nästan färdiga med ena halvan och nu vill de bygga resten där vi har varv. Det är det som ska heta Centrala kanalstaden.

Totalt handlat det om 55 000 kvadratmeter mark vid Åkers kanal. Redan nu finns hus inritade på området, berättar han. Men det är TBK som äger marken och någon likvärdig mark dit klubben kan flytta tycks inte finnas.

Kanalstaden (Illustration: Österåkers kommun/Sweco 2011). På bilden är hus inritade på TBK:s mark.

– Vi har så nära nu att folk kan cykla dit. Kommunen har inget alternativ som passar ett båtvarv, säger Björn Nordbeck.

”Ingen verksamhet kommer tvingas att flytta”

Enligt kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M) behöver TBK inte vara oroliga:

– TBKs bryggor kommer inte flyttas! Ingen verksamhet kommer tvingas att flytta, skriver hon i ett svar till Mitt i.
– TBK äger marken och för Alliansen väger äganderätten tungt. Jag har aldrig talat med TBK om flytt av någon verksamhet.

Michaela Fletcher (M)

Men enligt Björn Nordbeck har båtklubben redan fått ett par förslag från kommunen. Ett var att flytta till mark på Runölandet, men den marken beslutade kommunstyrelsen nyligen att sälja. I vintras fick klubben också erbjudande om att flytta till Brännbacken.

– Det passar absolut inte.
– Det är långt bort för båtarna att transporteras, och en mycket dålig lösning, och inte är det vid vattnet heller vilket ju är en förutsättning för att hantera båtar, säger Björn Nordbeck.

– Det har lyfts många förslag för eventuella vinteruppläggningsplatser. Bryggorna har aldrig varit tal om att flytta, skriver Michaela Fletcher och tillägger:

– Om de vill flytta försöker kommunen vara behjälpliga med lämplig placering.

Hon skriver också att när det gäller försäljningen av den tilltänkta marken på Runölandet var skälet till beslutet att marken inte var lämplig för båtplatser och vinteruppläggningsplatser eftersom området har alltför stora naturvärden.

Hans Hellberg, ordförande för Roslagspartiet

Hans Hellberg, sedan mars ny ordförande i Roslagspartiet, har engagerat sig i frågan och tror att båtklubbens dagar vid kanalen kan vara räknade. Han tycker att det är konstigt att kommunen gör sig av med mark som klubben skulle kunna flytta till.

– Expropriation (tvångsinlösen av marken, red anm) blir nog svårt. Då blir det nog ramaskri, men om man bygger runtom, då kan man lätt flytta båtklubben och säga att den är ett miljöproblem för de boende, spekulerar han.

– Jag tycker att TBK:s ordförande tar för lätt på det här.

Han har också överklagat kommunstyrelsens beslut att sälja marken på Runölandet.

I sitt överklagande till Förvaltningsrätten hävdar han att området varken har några särskilda miljövärden eller fornminnen, och han tycker därför att beslutet fattats på felaktiga grunder.

Björn Nordbeck på TBK säger att klubben helst vill ha kvar sin verksamhet vid Åkers kanal. Han är besviken på kommunen som han tycker bryr sig för lite om båtlivet.

Finns det någon möjlig lösning?

– Det har inte presenterats för oss, men om kommunen ska expandera med 30 000 invånare vill nog väldigt många ha båt, men det finns ingen expansionsyta för båtlivet. Det är väldigt konstigt.

Han är också kritisk till kommunens översiktsplan som under våren varit på remiss.

– Vi har läst andra kommuners översiktsplaner och där har man en helt annan approach till båtlivet.

Har ni något att sätta emot om kommunen skulle trycka på?

– Ja vi äger ju marken.

Fakta

Kanalstaden fullt utbyggd

  • 2 600 – 3 000 bostäder fördelade på flera etapper
  • Småskalig kvartersstad med hushöjder på ca 2-5 våningar
  • Utbyggnadstid: 20-25 år

I kommunens ”Förslag till strukturskiss för Kanalstaden” (godkänd av kommunstyrelsen 2016) kan man läsa:
”Trälhavets båtklubbs verksamhet i form av båtar är en tillgång till den skärgårdskänsla och det båtliv som profilerar Kanalstaden när det gäller bryggor båtar i vattnet. Ett genomförande av strukturskissen förutsätter dock att nytt läge för uppläggning av båtar skapas och att överenskommelse träffas med båtklubben.” (reds kursivering)

Källa: Österåkers kommun