Min lokala hjälte

Båtklubbarna: Staden tar ut för höga avgifter

Striden om båtavgifterna fortsätter.
Striden om båtavgifterna fortsätter.
För många båtägare har klubbavgifterna fördubblats under året.
Nu väcks ny kritik mot stadens kraftiga avgiftshöjningar.
– Om de inte sänks går staden med vinst, det strider mot kommunallagen , säger Bertil Sjöholm, förbundsordförande i Saltsjön-Mälarens båtförbund.

Mitt i skrev i höstas om att de avgifter som båtklubbarna betalar till staden skulle höjas med hundra procent. Bakgrunden är att stadens 91 hamnar har stora och akuta renoveringsbehov. Enligt idrottsförvaltningen beräknas prislappen landa på 187 miljoner kronor.

Saltsjön-Mälarens båtförbund – som stadens båtklubbar är anslutna till – hävdade å sin sida att det var en makaber höjning som riskerade att slå ut båtlivet i Stockholm.

Höjningen genomfördes vid årsskiftet, men kritiken fortsätter.

”Kommunen kan gå med vinst”

– Man tar ut en väldigt hög avgift. Bryggorna kommer att ha en livslängd på 50 år, men betalas av på 10-20 år. Om staden inte sänker avgiften då innebär det att de gör en vinst och det skulle strida mot kommunallagen. Det är vår uppfattning, säger Bertil Sjöholm, förbundsordförande i Saltsjön-Mälarens båtförbund och fortsätter:

– Man kan tänka sig att de sänker avgifterna efter 10 till 20 år, men då är det fel generation som får betala för renoveringen.

Avgiftshöjningen har inneburit att klubbavgiften för många båtägare har höjts med 50-100 procent.

Ni sa i höstas att höjningen kan slå ut båtlivet. Har det blivit så?

– Självklart finns det många som klarar det utan att blinka, medan andra som har sämre ekonomi kanske lägger av. Det är inte summan som är grejen, utan att staden inte ska ta ut för höga avgifter.

Liberalerna har också varit mycket kritiska och föreslagit en stegvis höjning.

– Jag tycker att  det är anmärkningsvärt att ett sånt här beslut klubbas igenom hastigt och, av allt att döma, utan att vara ordentligt utrett. Jag tycker att staden ska frysa höjningen, utreda vad som hänt och slopa chockhöjningen av avgifterna, säger Daniele Fava (L), gruppledare i idrottsnämnden.

”Handlar om 1 000 kronor om året”

Kritiken tillbakavisas av Alexander Lindholm (S), ordförande i idrottsnämnden.

– Vi går aldrig med vinst på båtlivet. Tanken är att det ska vara självfinansierat åt båda håll, skattebetalarna ska inte skjuta in pengar till båtlivet och vi ska inte ta ut pengar därifrån till annan verksamhet. Vi tog fram en finansieringsmodell som matchade behovet, vi behövde höja så här mycket för att kunna renovera, säger han.

– Skulle vi ha mer än vi behöver kommer vi att skänka avgifterna då. Men vi har ett väldigt stort renoveringsbehov de närmaste tio åren som måste åtgärdas, annars finns risken att bryggorna sjunker.

Han tycker inte heller att avgiftshöjningen är särskilt farlig för båtägarna.

– Det låter mycket när man pratar i procent, men i snitt handlar det om 1 000 kronor per båtägare och år.