På väggen i rummet på Furuhöjdens rehabilitering i Täby sitter en teckning med texten "farmor" inringad av hjärtan.

För några veckor sedan var Beatrice Davidoff, 74, på väg från Gubbängen till Farsta simhall, där hon håller i yogapass. I skolan skryter barnbarnen om att farmor "kan gå ner i spagat". Nu sitter hon i rullstol med nyopererat ben.

– Jag brukar egentligen promenera, men jag tänkte att det var lugnt att ta cykeln eftersom det var mitt på dagen och ingen rusningstrafik. Det är en bred cykelväg och jag var ute i god tid, säger Beatrice Davidoff.

Men plötsligt dök en annan cyklist upp på hennes vänstra sida.

– Han använde inte ringklocka och cyklade väldigt nära mig. Jag blev skrämd och hade fokus på att vi inte skulle stöta emot varandra. Då tappade jag styret och föll i diket, säger Beatrice Davidoff.

Hjälp av hundägare

Enligt henne sa mannen att hon cyklade vingligt. Han ska ha lämnat platsen när Beatrice fick hjälp av en förbipasserande hundägare.

– Jag har inte ögon i ryggen, han borde ha använt ringklocka, tycker Beatrice Davidoff.

Hon fick åka ambulans till Södersjukhuset där hon opererades efter några dagar. När Mitt i träffar henne på rehabiliteringshemmet ska hon åka hem till Gubbängen om några dagar.

– Jag skulle ha bilat till Italien med min son och varit där med mina barnbarn. Nu ligger jag här. Det känns väldigt ensamt. Min sommar är förstörd, säger Beatrice Davidoff.

Cykelolyckor har ökat

Antalet trafikolyckor i Stockholms stad med cyklister inblandade har ökat med 50 procent på fem år, visar statistik från Transportstyrelsen. Den vanligaste typen av olyckor är singelolyckor.

Planen var att Beatrice skulle vara i Italien med sina barnbarn nu – men resan fick ställas in.

Planen var att Beatrice skulle vara i Italien med sina barnbarn nu – men resan fick ställas in.

Johannes Äng

Men myndigheten menar samtidigt att man behöver ta hänsyn till att rapporteringsgraden från polis och sjukvård varierar.

Bland särskilt drabbade vägar i söderort finns bland annat Hägerstensvägen, Sockenvägen och Liljeholmsbron. I regel sker flest olyckor på de mest trafikerade sträckorna.

Hans-Yngve Berg, utredare på sektionen för trafikantregler på Transportstyrelsen, tipsar om tre gyllene regler för att undvika cykelolyckor.

– Det finns tre viktiga begrepp som gäller alla trafikanter, och det är ansvar, omdöme och hänsyn. Om man gör det så kommer det bli mycket lugnare i trafiken, och det gäller fotgängare och cyklister också, säger han.

Beatrice beskriver sig själv som en försiktig cyklist. Hon undviker både rusningstrafik och att cykla i innerstaden.

Beatrice beskriver sig själv som en försiktig cyklist. Hon undviker både rusningstrafik och att cykla i innerstaden.

Johannes Äng

För Beatrice Davidoff väntar rehabilitering i hemmet, det kan ta upp till ett år att bli bra. Förhoppningen är att kunna fortsätta med yogan så snart som möjligt.

Kommer du att cykla igen?

– Aldrig i livet. Jag hade köpt en sprillans ny, röd hjälm och min cykel var nyligen på service. Men jag vågar inte, det finns cyklister som beter sig hänsynslöst i trafiken.