ANNONS

Beläggning från ledning orsakade grumligt kranvatten i Sollentuna

Grumligt vatten i rotebro och viby, Sollentuna
En del av SEOM:s kunder i Rotebro och Viby hade grumligt vatten i kranen i fredags.
Under helgen hade en del av SEOM:s kunder i Rotebro och Viby grumligt vatten.
SEOM gick ut med information om att man felsökte och att kunderna skulle koka vattnet.
På måndag morgon meddelade man att felet är åtgärdat.
ANNONS

– Inledningsvis gick vi ut med att vattnet skulle kokas för säkerhets skull, vi visste inte om vattnet var farligt eller inte. Men ganska snabbt stod det klart att det inte var av bakteriell karaktär, säger Åsa Snith, chef för affärsområde Vatten&Avfall på SEOM.

På SEOM:s hemsida finns nu en text där det står att ”ledningarna är renspolade” och att vattnet är drickbart och att det inte heller var hälsofarligt under den tid då det var grumligt.

Problemet fanns hos Norrvatten

SEOM arbetade febrilt med att få bukt med problemet sedan det i fredags kom rapporter om grumligt vatten i Sollentuna.

Det visade sig så småningom att orsaken var att Norrvatten hade problem med sin vattenkvalitet, och att det spred sig därifrån.

– Ja, de hade fyllt upp en nyanlagd ledning och sedan öppnat upp den för snabbt så att vattnet slet loss beläggning från ledningens insida. Det var som sagt inget farligt, men det visste vi ju inte från början, säger Åsa Snith.

Informationen brast, menar Vibybo

En Vibybo som har hört av sig till Lokaltidningen Mitt i tycker att informationen från SEOM var bristfällig under helgen. Först på måndagsmorgonen uppdaterades informationen på hemsidan, berättar han.

– Vi är medvetna om att vi har brustit i vår kommunikation, kanske för att vi själva fick information sent från Norrvatten och att vi var så fokuserade på att avhjälpa snarare än att informera. Det ber vi om ursäkt för och ska se till att bli bättre på framöver, säger Åsa Snith.