ANNONS

Bättre belysning ska ge ökad trygghet kring stationen

sollentuna trygghetsvandring vid pendel och busstation med mtr
Deltagarna i MTR:s trygghetsvandring samlas vid stationens norra entré, alldeles nedanför busstorget.
Området kring Sollentuna station upplevs som otryggt av många.
En del har gjorts för att öka tryggheten, men en hel del återstår att göra. Det framgick när MTR, som kör pendeltågen, bjöd in till en trygghetsvandring i området i måndags.
ANNONS

– Vi har ansvar för allt innanför dörrarna till själva stationsområdet, utanför kan det vara kommunen eller någon annan fastighetsägare, men i vårt trygghetsarbete jobbar vi med hela resan från A till B, säger Thomas Ahlskog, trygghetschef på MTR Nordic som ansvarar för pendeltågstrafiken.

sollentuna trygghetsvandring vid pendel och busstation med mtr

”Vi på MTR har ansvaret innanför de här Besam-dörrarna”, säger Thomas Ahlskog. Foto: Åsa Sommarström

– Vi vill ju att fler ska åka pendeltåg och då måste de känna sig trygga på väg till och från stationen.

Vägen till stationen mest otrygg

Det är där den största utmaningen ligger. Trygghetsmätningar visar att resenärerna känner sig som mest trygga på tåget, därefter på stationen, och som minst trygga på vägen till eller från stationen, berättar Thomas Ahlskog.

Runt stationer är det väl sällan särskilt mysigt?

– Mnja, det finns utmaningar att jobba med, säger Thomas Ahlskog medan han ser sig om i tunneln under spåren på den norra stationsentrén.

I biljetthallen ett par trappor ovanför har MTR ett kundevent och bjuder skyndande resenärer på kaffe – och en pratstund om trygghet för de som har tid.

MTR trygghetsevent Sollentuna

MTR bjuder resenärer på kaffe i biljetthallen. Foto: Tomas Stark

Liknande event genomför MTR under oktober på flera pendel- och tunnelbanestationer. Syftet är att sätta trygghets- och säkerhetsfrågorna på agendan.

ANNONS

Flera skäl till extra fokus på Sollentuna

På två ställen, Sollentuna och Jordbro i Haninge, arrangeras dessutom en trygghetsvandring med representanter från MTR, Arriva som kör bussarna, trafikförvaltningen på regionen, lokala trygghetssamordnare och politiker, och trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).

– Varför vi har valt att fokusera på Sollentuna? Det är på grund av medarbetarnas egna upplevelser och rapporterade händelser mot dem, polisens lista över utsatta områden, och att det finns öppna drogscener. Dessutom är det här en stor station med många resenärer och både tåg och bussar, säger Thomas Ahlskog.

Busstorget vandringens första stopp

Trygghetsvandringen ska strax påbörjas och allt fler gulklädda från trafiknämnden och orangeklädda från MTR samlas utanför gångtunnelns östra mynning.

– Nu väntar vi bara på Arriva. De är inte lika punktliga som vi, skojar Frida Ukmar, chef för kundtjänst på MTR.

Någon minut senare dyker två Arriva-representanter upp och trygghetsvandringen inleds, med busstorget som första anhalt.

Busstorget i Sollentuna

Busstorget upplevs som otryggt av många, både resenärer och bussförare. Foto: Åsa Sommarström

– Våra årliga trygghetsmätningar visar att våra förare ser Sollentuna som en av de platser som är otrygga. Här är till exempel en del plankning, och det påverkar tryggheten, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva Sverige.

Bättre belysning är på gång

I den fysiska miljön finns en del att göra konstaterar bland andra Thomas Ardenfors (M), ordförande i natur- och tekniknämnden i Sollentuna.

– Här har varit översvämningar och hela miljön kan bli bättre med städning, slyröjning och belysning. Vi kommer att kunna göra mycket mer här redan nästa år, säger han.

Busstorget i Sollentuna

Busstorget, med Arena Satelliten och kommunhuset i bakgrunden. Foto: Åsa Sommarström

När det gäller förstärkt belysning har det pågått en diskussion mellan kommunen och trafikförvaltningen om vem som har det ansvaret. Nu har den utmynnat i att det ligger på kommunen.

– Det är SEOM som ska ordna det och de har redan beställt material, säger Caroline Olsson, trygghetssamordnare i Sollentuna.

När räknar ni med att busstorget ska få bättre belysning?

– Så fort SEOM har fått materialet, det här är prioriterat, men den exakta tidplanen är lite oklar.

Dolda ytor och trångt i tunneln

Nästa stopp på vandringen är tunneln under spåret. Någon konstaterar snabbt att det är lågt i tak.

trygghetsvandring med MTR, Sollentuna

Gångtunneln under spåret upplevs som trång, mörk och med lågt i tak. Foto: Tomas Stark

– Just det är svårt att göra något åt, säger Thomas Alskog.

Han förklarar att tunnlar alltid är utmaningar ur trygghetsperspektiv, och att det ofta försvåras av oklara ansvarsförhållanden mellan kommunen, trafikförvaltningen och eventuella andra fastighetsägare.

”Trångt, dålig översikt och dåligt belyst.”

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd

– Vad kan man göra här då? frågar Kristoffer Tamsons. Här finns många dolda ytor, det skapar oro. Och det är trångt, dålig översikt och dåligt belyst.

Västra entrén snyggas till

Thomas Ardenfors berättar att hela den västra entrén till tunneln håller på att ändras, med en ”snygg piazza” intill den nya tingsrätten.

Nya landmärket Färgskrapan ska lyfta Tureberg

– Då kommer det att bli en ännu skarpare kontrast när man kommer gående hit till tunneln, säger han.

Nya Malmparken gav ett lyft

Sällskapet promenerar vidare till Malmparkens norra ände, vid Tusbystråket. Här är det gladare tongångar då den nyupprustade parken, vars första del invigdes i början av sommaren, har inneburit ett lyft.

Trygghetsvandring Sollentuna MTR Malmparken

Den helt nyligen upprustade Malmparken får idel lovord. Foto: Tomas Stark

– Förr var den väldigt eftersatt. Mörk och trånga utrymmen. Nu har folk börjat använda parken och här har öppnat fler affärer. Det här är ett viktigt stråk, många går här till och från stationen, så det är bra att det har blivit mer publikt, säger Thomas Ardenfors.

Södra gångtunneln ”inte så pigg”

Under promenaden genom Malmparken får den idel lovord. Desto tristare ser det ut vid nästa stopp, gångtunneln till Aniaraplatsen, under stationens södra entré.

Trygghetsvandring Sollentuna MTR Malmparken

Många slocknade lampor i södra gångtunneln under spåret. Den här bilden är från östra nedgången, men det ser minst lika illa ut på andra sidan. Foto: Tomas Stark

– Den känns inte så pigg. Mörk och trång, dålig belysning och en del klotter, säger Kristoffer Tamsons.

”Är nog lite bortglömd”

Mindre än hälften av lamporna i tunneln lyser och ogräs frodas utanför den västra ingången.

Trygghetsvandring Sollentuna MTR Malmparken

Personalingången till hotellet vid Aniaraplatsen är ingen trevlig syn, tycker deltagarna på trygghetsvandringen. Foto: Tomas Stark

– Jag ber om ursäkt för hur det ser ut här. Den här platsen är nog lite bortglömd, säger Thomas Ardenfors.

Den goda viljan finns

Via Aniaraplatsen fortsätter vandringen utmed spårets västra sida tillbaka till busstorget där det är ”tack för i kväll” och ”trevligt att träffas” innan trygghetsgänget skingras.

Uppenbarligen finns det mycket att jobba på när det gäller att skapa en tryggare upplevelse kring Sollentuna station. Viljan tycks också vara god, även om de konkreta utfästelserna var få under trygghetsvandringen.

En sak är i alla fall klar: Busstorget ska få bättre belysning. SEOM ska bara få hem det beställda materialet.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Sollentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.