Besked: Kan inte bli både t-bana och tåg

Förlängd Roslagsbana gör stor nytta, enligt en ny analys.
Förlängd Roslagsbana gör stor nytta, enligt en ny analys.
Förlängd Roslagsbana ger mest nytta av de nya spårförslagen för länet. Men då blir det ingen tunnelbana till Täby.

Det beskedet lämnar HG Wessberg, Sverigeförhandlingen, till DN.

Landstingen gör just nu fördjupade analyser av sju föreslagna spårsatsningar. En förlängning av Roslagsbanan finns med bland förslagen och ges mycket gott betyg. Både i fråga om restid och antal nya bostäder så visar det sig att tåget till city är den mest effektiva satsningen, enligt analyserna.

Men för Täbys del finns en baksida. Skulle förhandlingarna landa i förlängd Roslagsbana så kan det inte bli tunnelbana till Täby.

Enligt HG Wessberg som företräder staten i de så kallade Sverigeförhandlingarna är det dock långt ifrån klart vilket av alternativen det till slut kommer att bli.

– Det enda säkra är att Täby inte kan få både en förlängd Roslagsbana och en förlängd tunnelbana i en och samma förhandling, säger HG Wessberg till DN.

Han vill inte spekulera i om det i ett senare skede finns möjlighet för Täby att få både och. Så länge hans uppdrag pågår kommer kommunen att få nöja sig med besked om endast en av satsningarna, säger han till Mitt i Täby:

– Gör man en rimlighetsanalys så ökar inte chanserna att på sikt få tunnelbana om man redan fått en nedgrävd Roslagbana till city.

I oktober lämnade Täby kommun in sin så kallade nyttoanalysen inför Sverigeförhandlingen. Enligt handlingarna så lovar kommunen att nästan fördubbla nuvarande byggtakt oavsett om det skulle bli tunnelbana eller Roslagsbana in till stan.

Fakta

Spårsatsningar ska avgöras i Sverigeförhandlingen

Statliga Sverigeförhandlingens uppdrag är att hitta lösningar för spår och stationer i järnvägs­projekt i landet.

En viktig del är utbyggd kol­lektivtrafik i storstäderna för att förbättra tillgänglighet och öka

bostadsbyggande.

Täby är en av 80 kommuner som deltar i samtalen som ska mynna ut i förslag för finan­siering och strategier för bland annat ny spårtrafik.