Sedan kan ombyggnaden av bussterminalen på Gullmarsplan starta – om finansieringen kan säkras. Då är vi framme vid 2036.
Terminalen har redan i dag har uppnått sitt kapacitetstak för busstrafik. Eftersom prognoser inför 2050 pekar på ökat resande kommer knutpunkten i sin nuvarande utformning inte att palla trycket.
Planerna för nya terminalen är i en tidig fas. Inblandade aktörer: trafikförvaltningen i regionen, Stockholms stad, Tyresö, Nynäshamn och Haninge kommun, har tidigare inte kunnat enas om en inriktning. Men nu har samtliga ställt sig bakom ett alternativ.
Stockholms stad har sedan tidigare planer på att skapa en ny stadsgata ovanpå en överdäckning av Nynäsvägen. Den nya bussterminalen ska hänga ihop med överbyggnaden av Nynäsvägen med hållplatser längs nya gator.
Öar länkas samman
Hela terminalen länkas samman som "två ö-terminaler" som ansluter till Johanneshovsvägens nivå i norr och Arenavägen i syd.
För att öka antalet hållplatser är planen att lägga flera busslinjer, till exempel 4:an, i plattformsnivå längs Nynäsvägen. Man kommer även att behöva riva spår och flytta spårfunktioner för att det nya bussdäcket ska hamna rätt.
Kommunerna och trafikförvaltningen går vidare med alternativet med "lägst investeringsutgift som samtidigt har hög måluppfyllelse". Visionsbild.
SYSTRA
I utredningen fanns tre alternativa lösningar, som bland annat innebar en utökad terminal under mark, respektive en inbyggd bussterminal, men det bedömdes bli för dyrt.
Nu återstår att säkra statlig medfinansiering, såväl som kommunal, innan projektet kan gå in i nästa fas. Det står det i en rapport som det ska beslutas om på nästa möte i trafiknämnden i regionen.
Nästa fas i planeringen bör inledas cirka fem år innan planerad byggstart, står det i tjänsteutlåtandet, vilket alltså tidigast blir 2031.
Enligt förslaget ska man avvakta med fortsatt arbete eftersom ombyggnaden ligger långt fram i tiden, samt att det i nuläget saknas finansiering. Notan väntas landa på knappt 1,8 miljarder kronor.