ANNONS

Beslut om ersättning för outnyttjade SL-kort dröjer

Efter drygt 91 dagar är värdet av ett vuxet årskort noll kronor.
Efter drygt 91 dagar är värdet av ett vuxet årskort noll kronor.
Om stockholmarna får tillbaka sina pengar för outnyttjade årskort i SL-trafiken eller inte återstår att se.
Beslut i frågan tas först efter sommaren.
ANNONS

Sedan i våras uppmanar SL sina resenärer att undvika resor i kollektivtrafiken i den mån som är möjlig. I april hade drygt 14 000 stockholmare köpt ett årskort i SL-trafiken och redan då var missnöjet stort över det faktum att biljetten inte kunde användas.

SL. Res inte.

SL uppmanar stockholmare att tänka efter före de reser med kollektivtrafiken. Foto: Mitt i.

Årskortet förlorar i värde

För alla 14 000 stockholmare som i april ägde ett årskort är det i princip kört att få några pengar tillbaka. I alla fall enligt den modell som SL nu använder.

Möjligheten att ångra sitt köp av en periodbiljett finns fortfarande. Men när SL ska köpa tillbaka en aktiverad biljett dras en summa av totalvärdet av för varje dag som biljetten varit giltig. Avdraget på ett vuxet årskort, som är 107 kronor per dag, innebär att den efter 92 dagar inte längre har något värde. För att få tillbaka pengar ska årskortet ha köpts någon gång efter mitten av april eller senare. Alternativt ännu inte aktiverats.

– Oavsett beslut kommer coronapandemin kosta oss mycket pengar. Det är beklagligt med tanke på att vi delar budget med sjukvårdsförvaltningen. Att kompensera för outnyttjade årskort skulle kunna gå ut över vården, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL.

Aleksander Krajisnik, SL.

Aleksander Krajisnik, presstalesperson SL. Foto: Pressbild.

ANNONS
Fakta

Så funkar återbetalningen

LÄMNA TILLBAKA BILJETT SOM BÖRJAT GÄLLA:

Ett biljett som börjat gälla minskar i värde för varje dag som går. Efter en viss tid anses biljettens värde vara förbrukat – även om inte giltighetstiden gått ut.

Avdraget på ett vuxet årskort, som kostar 9 770 kronor, är 107 kronor per dag. Det innebär att biljetten efter drygt 91 dagar inte längre har något värde.

För att få tillbaka hela summa av ett årskort ska biljetten inte aktiverats.

ÅTERKÖP AV BILJETT OM TRAFIKUTBUDET ÄNDRAS:

Om SL-trafiken förändras på ett sätt som inte gick att veta när biljetten köptes, och har stor betydelse för resenären, kan SL köpa tillbaka biljetten. Återköpen hanteras av SL:s kundtjänst.

Trafikförändringar som regelbundna tidtabellsändringar och ändringar som SL informerat om går inte att få ersättning för. Inte heller problem relaterade till corona eftersom att trafiken fortfarande kör som vanligt.

För att få tillbaka pengar krävs att resenären förklarar hur förändringen av trafiken gjort att planerade resor inte kunnat göras som vanligt.

Om resenären uppfyller kraven av återköp betalas biljettens pris delat på antalet dagar som den är giltig, gånger antalet dagar som är kvar på giltighetstiden ut.

Källa: SL

Beslut efter sommaren

Beslutet som Aleksander Krajisnik pratar om handlar såklart om huruvida SL kommer att kunna bortse från sina återbetalningsrutiner och ändå kompensera stockholmarna för tiden då de inte kunnat utnyttja sina årskort. Allt beror på om regeringen kommer att stötta Stockholmsregionen eller inte.

Frågan bereds ännu av koalitionen. Frågan är fortsatt beroende av att regeringen betalar utlovad kompensation till regionen för allt som görs i sjukvården och kollektivtrafiken, där det trots löften ännu inte utbetalats en krona, säger Emil Johansson, pressekreterare till trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Först efter sommaren siktar man på att komma fram till en lösning. 

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Lidingö direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.