Jätteprojektet att dra Roslagsbanan till city tar kliv framåt. I våras presenterade regionen sju olika alternativ på hur sträckan mellan Universitet och Odenplan skulle kunna dras.

Efter vårens samråd är frågan nu utredd och redo för beslut i Region Stockholms trafiknämnd den 24 september.

När utredningen presenterades var förslaget som heter Korridor K det som lyfts som det bästa. Simon Murray, programledare för Roslagsbanan till city, kan inte lyfta någon enskild del som varit extra avgörande.

– Den samlade bedömningen utifrån att ta så mycket hänsyn till så många parametrar som möjligt är att alternativ K är den bästa vägen framåt. Det är det vi rekommenderar i det tjänsteutlåtande som vi har tagit fram till trafiknämnden att fatta beslut om, säger han.

Dyrt och riskabelt

På vägen föll flera andra alternativ bort.

– Det fanns flera alternativ som var bra ur flera synvinklar. Men som föll på det ena eller andra perspektivet. Något föll för att det var för dyrt, något för att det var för stora risker. I något fall kopplat till tekniska risker och i annat fall kopplat till planläggningsrisker, säger han.

Simon Murray, programledare för Roslagsbanan til city.

Simon Murray, programledare för Roslagsbanan til city.

Mimmi Ståhl

Bland de parametrar som utreddes fanns samhällsekonomi, investeringsutgifter, genomförbarhet, måluppfyllelse, och vilka effekter och konsekvenser på miljön och landskap väntas ske under bygg- som driftskedet.

 Så här kan Roslagsbanan dras mellan Universitetet och Odenplan. Här Förslag K.

Så här kan Roslagsbanan dras mellan Universitetet och Odenplan. Här Förslag K.

Region Stockholm

Även om Korridor K sammantaget anses som den bästa lösningen var inte allt optimalt med det förslaget.

– En utmaning som vi har om förslaget går igenom är att den korridoren ligger nära befintlig spårlinje. Vi skulle i så fall jobba för att säkerställa en så liten påverkan för resenärerna som möjligt. Det måste vi studera noggrant hur vi skulle göra, säger han.

Största utmaningen

Närheten till befintliga spår kan få effekt på trafiken under arbetets gång.

–  Att det skulle bli avstängningar av olika trafikslag är en stor utmaning i alternativ K, säger han. 

I dagsläget är regionens tidsplan att spaden ska sättas i marken under 2028.