ANNONS

Beslut om buss 233 dröjer efter protester

Keolis vill lägga ner buss 233 – trots att statistik visar att det är den sjunde mest använda linjen på Lidingö.

Lidingö stad är inte nöjda med Keolis förslag.
ANNONS

Mitt i Lidingö Tidning har tidigare berättat om att många är upprörda över Keolis nya linjeförslag, där de vill lägga ner tvärlinjen 233 som kör mellan Rudboda och Larsberg.

Många barn använder bussen och därför har skolor och ungdomsföreningar skrivit ett gemensamt protestbrev till Lidingö stad. Nyligen hade brevskrivarna ett möte med Lidingö stad.

Torbjörn Olsson, klubbchef i IFK Lidingö fotboll, var med på mötet.

– Vi har respekt för att bussarna inte kan köra tomma, men självklart tycker vi det är jättesynd om det blir sämre kommunikation förbi Lidingövallen. Väldigt många av våra ungdomar åker med den här bussen, säger han.

Beslut om linjen skulle ha tagits i november, men nu har beslutet skjutits upp till efter jul.

SL:s statistik visar cirka 1 300 registrerade accesskort används på linje 233 under en vecka. Det gör bussen till den sjunde mest utnyttjade av öns 16 linjer.

Men vad som gör linje 233 ineffektiv är att den har för många turer, anser Keolis och SL. Och att dra ner på antalet turer är inget alternativ.

– Grundkostnaden ligger kvar även om man sänker utbudet, säger Tomas Zaar, affärsförvaltare på SL.

Keolis har i sitt nya avtal större möjlighet att styra över trafiken på ön, men måste samråda med Lidingö stad – och sista ordet har SL. Tanken är att linje 233 eventuellt ska ersättas med en skolbuss på vissa tider.

ANNONS

Andra resenärer kommer att få göra ett byte i centrum om de ska resa tvärs över ön. Detta byte kan ge Keolis mer rörlig ersättning, eftersom de får betalt per påstigande. Om resenärerna gör ett byte längs vägen och registrerar sina kort på nytt ger det mer per passagerare.

Men det är inte det som ligger bakom förändringen, säger Mats Westerberg på Keolis.

– Den aspekten har vi inte tagit med i beräkningen. Dessutom – på andra ställen där man nu har ett byte kommer man att få göra en direktresa enligt vårt nya förslag, säger Mats Westerberg.

Fakta

Så många åker med bussarna