Beslut om Östlig förbindelse tas i höst

I höst beslutas Östlig förbindelse kan byggas, om politikerna ändrar sig.
I höst beslutas Östlig förbindelse kan byggas, om politikerna ändrar sig.
Motorvägstunneln Östlig förbindelse stoppades av regeringen. Men idén lever vidare.
I höst beslutar Trafikverket om vilken mark som ska avsättas för tunneln, om politikerna ändrar sig och bestämmer sig för att trots allt bygga den underjordiska autostradan.

I höstas strök regeringen tunnelförslaget Östlig förbindelse i sin Nationella plan där kommande väg- och järnvägssatsningar presenterades.

Därmed stoppade Trafikverket planarbetet för tunneln som annars var tänkt att gå mellan Nacka och Stockholm.

Inte tvärstopp

Men utredningsarbetet har inte tvärbromsat utredandet. För närvarande pågår ett arbete inom Trafikverket att ta fram förslag om vilken mark som ska avsättas för tunnelbygget, om politikerna i framtiden ändrar sig och bestämmer sig för att trots allt bygga Östlig förbindelse.

– Trafikverket har hållit på ett tag att utreda tunnelprojektet och har en del kunskap som vi inte vill ska gå till spillo, kunskap som man kan använda i framtiden om man vill, säger Helena Sundberg, regionchef på Trafikverket.

Frihamnen och Ropsten kan bli trafikplatser

Trafikverket håller för närvarande på att utreda åtta varianter av tunnelsträckning och trafikplatslägen och kommer att välja ett alternativ när utredningen är klar.

Helena Sundberg kan i dag inte precisera närmare hur de olika varianterna ser ut men Trafikverket skissar på tre trafikplatser – en i Frihamnen, en i Ropsten och en i Nacka.

– Det här förslaget beräknar vi ha klart i maj. Sen kommer vi att föra en dialog med kommuner och landstinget. Sen har vi för avsikt att skicka ut förslaget på remiss till sommaren eller hösten.

Trafikverket kan sedan ta ett beslut i november vilket av alternativen verket väljer.

Kan inskränka byggande

Dialogen med kommunerna, Nacka och Stockholm, liksom med landstinget, kommer att vara viktig, enligt Sundberg, de två kommunerna som närmast berörs av tunneln bygger mycket nya bostäder och är i behov av mark.

– Ibland kan det bli inskränkningar för byggplaner. Det är klart att det finns behov av nya bostäder, det är oerhört viktigt. Det svåra för oss är att det inte ska innebära för stora inskränkningar i byggandet, det är en svår avvägning men vi gör det i nära samarbete med Stockholm och Nacka, säger Helena Sundberg.

Kommer Östlig förbindelse någonsin att byggas?

– Det har jag ingen uppfattning om. Den som lever får se, säger Helena Sundberg.