Besökare får p-böter på gratisparkering i centrum

Sedan knappt en månad gäller inte längre p-skivan i Näsbyparks ­garage vilket flera besökare missat.
Sedan knappt en månad gäller inte längre p-skivan i Näsbyparks ­garage vilket flera besökare missat.
Två timmars fri parkering gäller fortfarande i Näsbyparks centrum­garage. Men sedan p-skivan ersattes av p-biljett har flera besökare fått böter.

Nu vill centrumägaren se tydligare skyltar.

– Jag fick en chock när det plötsligt satt en p-bot på 300 kronor på bilrutan när jag hade handlat klart.

Kvinnan som inte vill ha sitt namn i tidningen berättar att hon regelbundet besöker Närbyparks centrum sedan flera år.

– Det har alltid varit p-skiva i det garaget. Inte läser jag alla skyltar som sitter där på väggarna varje gång. Det känns hårt att genast bötfälla så här. Varför sätter de inte en informationslapp på rutan åtminstone första månaden, när någon missat?

Inne på bilverkstaden i garaget berättar Madeleine i kundtjänsten att flera av deras kunder drabbats.

– För många är det kluvet. De tänker inte på skillnaden mellan p-biljett och p-skiva. När de ser skyltarna med p-biljett så tänker de på den vanliga p-skivan.

Hon tycker att informationen om den nya parkeringsreglerna varit dålig till besökarna.

– Senast i dag kom det in en kvinna som fått böter och som inte förstod varför.

Det är parkeringsbolaget Q-park som sköter garaget i Näsbypark. Vd:n Peder Ståhlberg tycker att det är allas ansvar att läsa vad som står på skyltarna i garaget precis som i trafiken.

– Tycker du att det är okej att köra i 110 på en 70-skyltad väg? frågar han retoriskt.

– Både vi och fastighetsägaren ville skapa en tydligare parkering. P-skivan kan medföra vissa gränsdragningsproblem som undviks genom att använda p-biljett. Det blir tydligare för bilisten.

Skulle det inte vara möjligt att ni under en tid sätter informations­lappar på de bilar som har p-skiva ­­­ i stället för böter?

– Hur mycket eget ansvar ska en vuxen person som innehar körkort ta? Är det rimligt att ena parten lägger ned extra tid, resurser och pengar för att vissa inte kan uppmärksamma sakens rätta förhållande?

Det är centrumägaren Altira som anlitat Q-park för att sköta parkeringen och garaget.

Förvaltaren Teija Einarson har blivit kontaktad av människor som drabbats av böter. Hon har bett parkeringsbolaget att förtydliga skyltarna genom att skriva ”p-skiva gäller ej”.

– Det är väldigt viktigt för oss att parkeringen fungerar för besökarna. Men vi måste sköta parkeringen så att inte bilar står där hela dagarna. En okontrollerad parkering drabbar alla.

– Men vi behöver ha en dialog åt båda håll med parkeringsbolaget.

Fram till i förra veckan stod det på Näsbyparks centrums hemsida att p-skiva gäller men den uppgiften har nu ändrats.