Prins Daniel imponerad av Bäckahagens skola

Lea, Emma och några andra tjejer som ordnar rastaktiviteter pratar med prinsen.
Lea, Emma och några andra tjejer som ordnar rastaktiviteter pratar med prinsen.
Prins Daniel besöker en mattelektion med klass 9A.
Prins Daniel besöker en mattelektion med klass 9A.
prins-backahagen-5
Prins Daniel är med på rastaktiviteten på skolgården.
Prins Daniel besökte på onsdagen Bäckahagens skola i Bandhagen. Skolan är en pilotskola för rörelseprojekt och arbetar aktivt med rörelse på både lektionstid och raster.
– Det är imponerande och inspirerande att se, säger prinsen.

”Prins Daniel!” ropar lågstadieeleverna i kör när prinsen kommer ut på skolgården. Många av barnen såg prinsen på idrottsdagen i Farsta i höstas och är minst sagt peppade på att han nu besöker deras skola.

Som Mitt i söderort tidigare berättat står rörelse i fokus på Bäckahagens skola. Här startar dagen med morgonpuls, här avbryts alla lektioner med så kallade brain breaks där eleverna får röra på sig, här finns organiserade rastaktiviteter som stimulerar till lek och rörelse. Eleverna ska röra sig minst 30 minuter om dagen och målet är att det ska utökas till 60 minuter.

Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation pep som arbetar för att barn och unga ska kunna leva ett hälsosamt liv. På onsdagen besökte prins Daniel och representanter för organisationen skolan och prinsen fick var med på rastaktiviteter, se hur ett brain break går till och hälsa på hos klass 9A som räknar matte stående.

”Han tyckte att det var coolt”

Lea Raymond Persson och Emma Nixon Wahrenstedt, i klass 5b, fick en pratstund med prinsen. De håller på med gymnastik på fritiden och ordnar rastaktivtetter i gymnastik för sina klasskamrater.

De pratade gymnastik med honom och berättade att de står på händer och går upp i brygga.

– Han tyckte att det var coolt. Han sa att han brukar stå på händer hemma mot en vägg. Och så visade han en film på sin son när han hoppade studsmatta, säger Lea.

Lea och Emma. Foto: Pernilla Fagerströ

Prins Daniel var mycket imponerad av tjejerna.

– Det var så fint att höra dem berätta med stolthet och glädje om hur de ordnar aktiviteter för sina klasskamrater och att sammanhållningen har blivit bättre, att ingen går ensam på rasten, säger han.

Prinsen besökte också en mattelektion med klass 9A. Eleverna står upp och löser tal tillsammans på white boards på väggarna.

– Han sa svaret! Men vi vet ju inte om det är rätt! Han kanske lurades, säger Kinga Grancyk och skrattar.

prins-backahagen1

Prinsen levererade lösningen på matteuppgiften. Eller?

Inspirerad av besöket

Bäckahagens skola har arbetat konsekvent med rörelse de senaste tre åren och det har lätt till bättre skolresultat, lägre BMI hos eleverna och att de upplever skolan som roligare. Sedan rastaktiviteterna för lågstadiet inleddes i höstas har antal kränkningsärenden halverats.

– Det är precis det här vi arbetar med i Generation pep. Här fungerar det i praktiken och det är väldigt roligt att se att det redan ger resultat, säger prins Daniel.

prins-backahagen3

Lever då prinsen själv som han lär?

– Ja, det gör jag. Jag sitter ju mycket, men försöker resa på mig och stå upp varje timme.