Inger besviken på Postnords hantering

Inger Karlsson hade problem med Postnord
Inger Karlsson på Kärrtuvevägen 4 dit plantorna skulle. Adressen är granne med Kärrvägen.
Förskolan Kärrspiran på Kärrvägen
Förskolan Kärrspiran på Kärrvägen. Här stannade postbudet enligt Inger Karlsson.
Förskolan Kärrspiran på Kärrvägen.
Förskolan Kärrspiran på Kärrvägen.
Inger Karlsson med jordgubbsplantor.
Slutet gott allting gott. Till slut stod plantorna i trädgården.
Det första paketet kom fram sent. Rejält mörbultat..
Det första paketet kom fram sent. Rejält mörbultat..
..med vissna plantor.
..med vissna plantor.
Inger beställde jordgubbsplantor från Polen.
Första gången kom de fram vissna efter att ha blivit liggande i Skåne. Andra gången åkte paketutdelaren iväg utan att ha levererat dem.
– Olyckligt, säger Eva Appelqvist på Postnords paketterminal i Segeltorp.

Tumbabon Inger Karlsson på Kärrtuvevägen i Tumba är besviken på Postnord efter att ha beställt jordgubbsplantor från Polen i augusti. Men leveransen den 21 augusti fick ingen bra start eftersom fel postnummer skrivits på adresslappen på försändelsen till Tumba. Istället för 147 för Tumba blev det 247 och paketet hamnade i Skåne.

Paketet var illa tilltygat när det kom första gången.

Inger Karlsson upptäckte detta ett par dagar senare och ringde för att ändra uppgiften. Hon kontaktar både företaget i Polen och Postnords kundtjänst. Trots detta blir paketet kvar i Skåne. Först den 6 september kom paketet fram till Tumba som hela tiden stått som postort på adresslappen.

– Alla plantorna var döda. Det såg ut som att någon kört över paketet med bil, säger Inger Karlsson.

Ett nytt paket skickas

Den 18 september skickades nya plantor från företaget i Polen. Inger Karlsson berättar att hon via avisering fick veta att Postnord skulle leverera paketet på dörren torsdag den 21 september. På torsdagen väntar hon hemma på Kärrtuvevägen och ser hur bilen med plantorna dyker upp och ställer sig på förskolans parkering vilken ligger på Kärrvägen i närheten av hennes hus. Hon går ut för att möta upp, men ser då hur föraren kör i väg.

Förskolan Kärrspiran på Kärrvägen

Förskolan Kärrspiran på Kärrvägen.

– Jag såg hur han gick in till förskolan. Sedan satt han i bilen en stund innan han körde iväg, säger Inger Karlsson.

Inger Karlsson öppnar mobilen och ser att hon fått ett meddelande om att leveransen inte kunde göras och att avi istället skulle komma.

– Ska du inte kunna kräva mer av Postnord, säger Inger Karlsson.

Postnord beklagar det inträffade

När Eva Appelqvist som är produktionschef på paketterminalen i Segeltorp får höra om Inger Karlssons ärende säger hon.

– Det är olyckligt om han har åkt till fel adress och att det här har hänt, säger Eva Appelqvist.

Inger Karlsson hade vid det här laget dockinget speciellt stort förtroende för Postnords kundservice. Men Eva Appelqvists generella råd är ändå att vända sig till kundservice så snart det går.

– Hade hon hört av sig till kundservice direkt, hade vi kunnat löst det där och då. Då hade chauffören kunnat få omedelbar koppling.

Inger Karlsson har nu anmält hela historien till Post- och telestyrelsen. Plantorna hämtade hon ut på Ica i Solbo dagen efter.