ANNONS

Solna ska betala 600 miljoner när järnvägen byggs ut

Pendeltåg arkivbild
Solna stad ska vara med och betala för utbyggnaden av Mälarbanan.
Solna ska få en ny pendeltågsstation i Huvudsta när Mälarbanan byggs ut. Men att bygga ut en järnväg är inte gratis. Solna stad ska betala 600 miljoner till stora utbyggnaden som väntas ta åtta år.
ANNONS

Järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut från två spår till fyra. Avgångarna ska bli fler och ankomsttiderna ska bli säkrare.

Enligt Trafikverket beräknas hela utbyggnaden kosta sammanlagt 19,5 miljarder kronor.

Tidigast 2022 väntas arbetet dra igång ordentligt på sträckan Huvudsta-Spånga genom Sundbyberg.

I Solna planeras fyra nya spår, en tunnel ovan mark och en ny pendeltågsstation i Huvudsta.

Ska betala 600 miljoner

Men att bygga ut en järnväg tar tid – och det är inte gratis.

Solna stad kommer vara med och betala tunneln i Solna och pendeltågsstationen i Huvudsta. Sammanlagt väntas kommunens prislapp hamna på 600 miljoner kronor, enligt 2017 års prisnivå.

MÄLARBANAN

Så ser planen ut för utbyggnaden

Sedan 2016 är fyra spår i drift på sträckan Kallhäll-Barkarby och Tomteboda-Huvudsta.

Nu, under hösten 2019, håller Trafikverket på att bygga klart sträckan Spånga-Barkarby.

Hösten 2021 väntas Veddestabron i Barkaby vara färdigbyggd.

Tidigast 2022 ska järnvägen mellan Huvudsta-Spånga (genom Sundbyberg) börja byggas ut. Det beräknas ta cirka åtta år.

Tidigast 2025 är planen att en ny regionalplattform och entré till Barkaby station vara färdigbyggd.

Källa: Trafikverket