Min lokala hjälte

Betong ersätter grönska

Från grönområde till betong. En ny tvätthall för SL:s 240 bussar ska byggas på det gamla koloniområdet i Tomteboda.
Från grönområde till betong. En ny tvätthall för SL:s 240 bussar ska byggas på det gamla koloniområdet i Tomteboda.
Den nya detaljplanen för SL:s bussdepå i Tomteboda presenterades förra veckan.

I stället för de 13 kolonistugor som står på platsen i dag planeras ett 12 000 kvadratmeter stort betongdäck med plats för 240 bussar.

Kolonistugorna vid Ekbackens koloniområde i Tomteboda står öde. Dörrar och fönster är igenbommade med plankor och trädgårdarna täckta med brunsvarta höstlöv.

Snart rivs hela området för att bli bussdepå för 240 SL-bussar.

Flytten av Postens verksamhet på Tomtebodaterminalen till Rosersberg är tänkt att ske i början av 2014 och redan i vinter kan kolonistugorna börja rivas.

I detaljplanen som presenterades förra veckan finns planer på nya grönområden, en ny tvätthall, en kontorsbyggnad och ett cirka 120 gånger 100 meter stort betongdäck för placering av bussarna. Tanken är att 600 bussar ska köra in och ut från området, varje dag.

Rivningen av de gamla kolonilotterna har väckt ilska bland många i området.

Dessutom flaggar Miljöpartiet i Solna för att området kan skada de planerade bostadsområdena i närheten.

I området Ingenting, nordväst om Tomteboda planeras för 700 lägenheter och vid Ekelund, på sydvästra och östra sidan pågår en utredning om nya bostäder.

– Det här får inte bli bara en teknisk anläggning. Hela området ska utvecklas till boende på sikt och är ett skyltfönster för hela Solna. Just nu ser man bara till det isolerade området och inte till hela stadsdelen, säger Bernhard Hüber (MP), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Men framtida invånare kommer inte att påverkas negativt av bygget, menar Ann-Christine Källeskog som är planarkitekt i Solna stad.

– De boende i Ingenting kommer inte ens att se den. Dessutom går det mycket trafik på Essingeleden redan i dag så bussarna kommer inte att ha någon stor påverkan, säger hon.

Bussarna kommer atti innerstan och ska inte belasta Solnas vägnät, menar hon.

– Trafiken kommer till och med att minska lite jämfört med när Posten hade sin verksamhet i huset.

SL fick nyligen kritik efter att de låtit bussar stå med motorerna på i flera timmar vid en depå i Vallentuna.

Ingen risk nu, menar SL som betonar att samtliga bussar från och med år 2025 ska köras på förnyelsebara bränslen.

– Det är reglerat i lag och bussförarna får utbildning om varför tomgångskörning är farligt. Dessutom finns utrustning på depåerna som håller bussarna varma, säger Christian Hoffmann på SL:s pressavdelning.

Detaljplanen ska nu ut på samråd. Om förslaget går igenom kan bygget av bussdepån starta om ett år.

Fakta

240 bussar ryms

Ny tvätthall.

Kontor i Tomtebodaterminalen.

Ett 12 000 kvadratmeter stort betongdäck med bussparkering för 240 bussar.

Ny cykelväg runt området.

Aktivitetsytor under vägbroarna.

Källa: Solna stad