Betygsregler oroar eleverna

Nytt läge i skolan. Engla Hall och Penny Engvall ska nu börja i sexan och båda kan få lärare som inte ska få avgöra betyget.
Nytt läge i skolan. Engla Hall och Penny Engvall ska nu börja i sexan och båda kan få lärare som inte ska få avgöra betyget.
Legitimationskravet för lärare som ska sätta betyg innebär att många elever i Haninge nu börjar höstterminen med en lärare – men kommer att få sina betyg satta av en helt annan.

Inte ens hälften av Haninges högstadielärare hade legitimation vid Skolverkets senaste kontroll.

12-åriga kompisarna Engla Hall och Penny Engvall börjar sexan i Haninge denna vecka. När Lokaltidningen Mitt i träffar dem vid Haninge centrum ägnar de dagen åt shopping, men tankarna finns även på skolstarten.

I år ska de få sina första betyg.

– Jag hade en lärare förra året som jag tyckte jättemycket om men som plötsligt fick sluta. Hon saknade behörighet och fick inte vara kvar på skolan. Det känns lite på samma sätt med betygen, även om inte läraren slutar på det sättet. Får jag en lärare som inte får sätta betyg så kommer ju någon helt annan, som jag inte haft, att bestämma det, säger Engla Hall.

Vad finns det för risk med det?

– Att den som sätter betyget inte sett ens kunskaper, att det inte blir ett rättvist betyg. Om läraren man har i klassrummet är bra på att lära ut och känner eleven bra, tycker jag att det är den själv som ska sätta betyget.

Sedan den 1 juli 2015 får olegitimerade lärare inte självständigt sätta betyg. I stället måste de göra det tillsammans med en legitimerad lärare. Om lärarna inte kan komma överens bestämmer den legitimerade läraren självständigt – men bara om han eller hon är behörig i ämnet. I tredje hand får rektorn besluta om betyget.

Vid Skolverkets genomgång under förra läsåret hade mindre än hälften av Haninges högstadielärare, 49,4 procent, lärarlegitimation. Bland kommunens mellanstadielärare var andelen 53,7 procent.

Flera lärare i kommunen är på väg att ordna med legitimation, får vi veta när vi pratar med skolorna. Men frågan är hur många som hinner med det innan det är dags för nästa betygsättning. På exempelvis Tungelsta skola, som ligger i botten i Skolverkets granskning, har andelen lärare med legitimation nu ökat från 39 till 51,7 procent, berättar rektor Anna Alvring.

Björn Von Wachenfeldt, rektor på Brandbergsskolan som också hamnar i bottenskiktet i Skolverkets genomgång, tycker att hans skola har en organisation som löser problemen med betygssättning.

– Betyget är mer formalia eftersom vi jobbar i team. Alla som jobbar i arbetslaget ska vara väl insatta i elevens situation, säger han.

Carina Reisö, tillförordnad rektor på Dalarö skola, menar att samarbetet mellan legitimerade och olegitimerade lärare blir viktigt.

– Vi sitter precis och diskuterar de här frågorna. Vi har några lärare utan legitimation, men lärarna kan ju hjälpas åt.

Fakta

Så många lärare hade legitimation

Andel lärare med legitimation förra läsåret, i procent:

Källa: Skolverket