Bil slungades i väg i krock

Pirjo Alm har fortfarande oro i kroppen sedan olyckan förra fredagen.
Pirjo Alm har fortfarande oro i kroppen sedan olyckan förra fredagen.
Pirjo Alm blev påkörd bakifrån och slungades in i en mötande bil. Flera olyckor har hänt i korsningen vid Rotvik.

– Kommunen måste agera innan det sker en dödsolycka, säger hon.

Pirjo Alm har tänkt tanken varje gång hon stått i korsningen och blinkat åt vänster. ”Hoppas ingenting händer”.

– Jag har varit livrädd många gånger. Och nu hände det.

Förra fredagen vid halv sex på kvällen var Pirjo Alm på väg hem till Rotvik i sin Mini Cooper. Uppför backen och nerför krönet på Tyresövägen. Hon skulle svänga in på Vårvägen och blinkade tidigt åt vänster och lade sig nära mitten av vägen eftersom det kom bilar både bakom henne och i mötande fil. Sedan hördes en stor smäll. Därefter blev allting tyst.

– När jag steg ur bilen och såg hur den såg ut blev jag chockad. Jag är glad att jag överlevde. Jag hade verkligen änglavakt, det kunde ha gått riktigt illa, säger Pirjo Alm.

Hon hade blivit påkörd bakifrån av en större BMW. Hennes bil hade slungats in i mötande fil och frontalkrockat med en budbil. Ambulans kom och körde Pirjo Alm till sjukhuset, men hon verkar ha klarat sig med blåmärken och värk i revbenen.

– Det är bara en tidsfråga innan det sker en dödsolycka här, säger Christer Alm, hennes man.

I korsningen har det enligt paret skett flera olyckor och de vet om flera som i stället för att svänga väljer att fortsätta rakt fram och vända vid rondellen längre fram på Tyresövägen.

– Kommunen måste agera nu. De vet om att det här är en dödsfälla, säger Pirjo Alm.

Helena Hartzell är trafikplanerare i Tyresö kommun och känner till både korsningen och olyckan förra fredagen.

– Vi får titta över vilka möjligheter vi har att göra någonting nu. Men det vore bra med en åtgärd där.

Helena Hartzell menar att det inte går att stänga av utfarten från Vårvägen för trafik men att ett alternativ kan vara att förbjuda vänstersväng från Tyresövägen för att öka trafiksäkerheten och att folk då i stället skulle kunna vända i rondellen vid Strandallén.

– Det finns även planer på ett tredje körfält på Tyresövägen, och då kan man också se över den korsningen. Men det ligger längre fram i tiden.

Det tredje körfältet handlar främst om att få bort morgonköerna.

– Vi kommer noga att se över trafiksäkerheten då. Men annars är den väldigt bra i kommunen. Dels för de åtgärder som vi faktiskt gjort, dels för att vi inte är en genomfartskommun.

Helena Hartzell tar exempel som att kommunen jobbat med trafiksäkerhet där oskyddade trafikanter går över vägarna. Och med cirkulationsplatser för där tvingas bilisterna att köra långsammare och olyckorna blir lindrigare.

– Nästa år ska vi även börja fasa in de nya hastighetsbegränsningarna, och då kommer många av kommunens vägar att få lägre hastighet, säger hon.

De nya begränsningarna innebär att flera gator som i dag har 50 kilometer i timmen som gräns kommer att sänkas till 40 eller höjas till 60. Men Tyresövägen kommer inte att påverkas nu.

– Ska hastigheten förändras där kommer den att höjas till 60 och inte sänkas till 40. Men än så länge är hastighetsgränsen på Tyresövägen oförändrad, säger Helena Hartzell.

Pirjo Alm anser att alla kör för fort på Tyresövägen redan i dagsläget.

– Jag kommer aldrig mer att svänga vänster om jag har bilar bakom och det kommer mötande trafik. Jag har fått en andra chans och vill verkligen leva.

Bara en tidsfråga innan det sker en dödsolycka.christer alm

Fakta

Olyckor i Tyresö

År Svåra olyckor Lindriga olyckor

2007 3 36

2008 10 53

2009 9 87

2010 8 82

2011 6 78

167 av dessa skedde på vägsträckor och 86 av dem i korsningar.

Källa: Transportstyrelsen