Bilar får flytta på sig för cyklar på Kungsholms strand

Kungsholms strand får nu permanenta cykelfält.
Kungsholms strand får nu permanenta cykelfält.
Experimentet med cykelkörfält på Kungsholms strand permanentas.

Samtidigt ryker ytterligare runt 85 parkeringsplatser till förmån för cykelbana på gatan.

Mitt i Kungsholmen har tidigare berättat om experimentet med cykelfält på Kungsholms strand mellan Igeldammsgatan och Fridhemsgatan.

Markeringar på gatan visar cykelfälten som alltså inte är rena cykelbanor utan ett sätt att försöka tydliggöra var de olika trafikanterna ska köra. Målet är att underlätta cykelpendlingen och minska olyckorna.

Och experimentet har varit lyckat, enligt trafikkontoret som nu vill göra det permanent. I en enkät till cyklister som kört sträckan var 85 procent positiva till idén, enligt trafikkontoret,

– Det har varit lite synpunkter bland bilisterna om att det har varit otydligt, men försöket var inte heller fullskaligt och vi målade inte upp gatan som vi ska göra nu, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Nu ska gatan asfalteras om och samtidigt målas tydligt. Samtidigt ska sträckan efteråt, mellan Fridhemsgatan och Inedalsgatan, också ge plats åt cyklister. Men här handlar det om en riktig cykelbana som målas direkt på gatan där bilister inte får köra.

I framtiden tror Daniel Helldén att Norr Mälarstrandsexemplet kan användas på fler ställen i stan där det är för trångt att anlägga riktiga cykelbanor.

– Det är jag övertygad om att det kommer att göras.

Men även om förslaget är positivt för just cyklisterna får andra trafikslag styrka på foten. När den första delen av sträckan ritades upp försvann 46 parkeringsplatser eftersom bilarna var tvungna att stå raklånga i stället för snett för att ge plats. Den nya sträckan väntas knipa ungefär 40 parkeringsplatser till, enligt trafikkontoret och totalt omkring 85 platser ryker alltså för Kungsholms Strandsborna.

– Det är helt enkelt så att vi har en tydligt prioritering av gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det här är ett viktigt cykelpendlingsstråk och har vi inte vägutrymme som räcker så får de parkerade bilarna vika sig, säger Daniel Helldén.