Styret vill göra mer för få till barnvänligare miljöer runt Sundbybergs skolor och förskolor.
Ett skäl, enligt Martin Solberg, är att andelen barn som tar sig själva till skolan har minskat ganska drastiskt sedan 1990-talet.
– Staden har försökt arbeta för att öka andelen, men det finns ganska många föräldrar som är oroliga över att släppa iväg barnen själva till skolan för att det känns otryggt.
Lekgata vid Kymlingeskolan, ett exempel på hur staden tidigare har försökt göra omgivningen mer barnvänlig.
Alexander Kuronen
Både föräldrar och skolpersonal har även vittnat om att trafikmiljön kan vara rörig och otrygg på morgnar och eftermiddagar, fortsätter Solberg.
Därför ska behovet av trafikåtgärder kartläggas. Arbetet sker i vår, för att till hösten övergå i ett pilotprojekt.
Var och hur återstår att se. Enligt Martin Solberg rör det sig om ett brett batteri av potentiella lösningar, så som sänkta hastigheter, farthinder, rödljus och övergångsställen.
Det kan också bli aktuellt att stänga av vissa gator för biltrafik.
– Det är den yttersta åtgärden vi kan ta till. Min genuina förhoppning är att vi inte ska ha någon skola där trafiksäkerheten är så låg att vi behöver göra det.
"Har full förståelse"
Om så ändå blir fallet är det viktigt med en balanserad lösning, fortsätter han. Det kan till exempel bli aktuellt med hämtnings- och lämningszoner, där bilen kan stå kortare stunder.
– Jag har full förståelse för att det finns föräldrar som behöver använda bilen för att lämna barn på skolan, säger Martin Solberg.
Och för skolpersonal som tar bilen till jobbet?
– När vi vet vilka skolor det här skulle kunna bli aktuellt vid, om någon, är det lättare att svara på det.
Martin Solberg (MP).
Alexander Kuronen
Vid Kymlingeskolan provades tidigare i höst en lösning med lekgata, avstängd för bilar.
Den var uppskattad även av skolpersonal, säger Solberg.
– Vi har också fått flera rapporter från skolpersonal och lärare som upplever att trafiksituationen utanför vissa skolor är otrygg för barnen.