Bilar kraschar på tomten – ändå höjs hastigheten

Två gånger har bilar kört in i Valdemar Magnussons trädgård. Andra gången tog inte den vådliga färden slut förrän vid husets trappa.
Två gånger har bilar kört in i Valdemar Magnussons trädgård. Andra gången tog inte den vådliga färden slut förrän vid husets trappa.
På Slättgårdsvägen i Mälarhöjden ligger två förskolor. Där planeras nu för en höjning till 40 km/h.
På Slättgårdsvägen i Mälarhöjden ligger två förskolor. Där planeras nu för en höjning till 40 km/h.
Två gånger har bilar kraschat in i Valdemar Magnussons villaträdgård vid Stjernströms väg.

Ändå ska hastigheten höjas på gatan.

– Det känns som ett slag i ansiktet, säger han.

Den nya hastighetsplanen, som klubbades av trafiknämnden i torsdags, har som syfte att öka trafiksäkerheten i Hägersten.

Samtidigt ska en handfull gator få höjd hastighet, från 30 till 40 kilometer i timmen.

Stjernströms väg i Axelsberg är en av dem och villaägaren Valdemar Magnusson är orolig.

– Vi har kämpat för att få en säkrare väg i snart tio år. Att farten kan höjas känns som ett slag i ansiktet. De känns som att de inte alls lyssnar på oss, utan gör tvärtemot.

Två gånger har bilar missat vägkurvan och kört rakt in i hans trädgård. Den senaste gången tog den vådliga färden inte stopp förrän vid husets yttertrappa. Valdemar och hans då 5-årige son hade precis varit ute och lekt.

– Även när det inte är rusningstid kör många bilar alldeles för fort, säger han.

Även delar av Slättgårdsvägen och Personnevägen är tänkta att höjas från 30 till 40 kilometer i timmen. Detta trots att dessa vägar kantas av flera förskolor, där barnfamiljer redan nu tycker att bilarna kör för fort.

Politikerna i majoriteten betonar i sitt beslut att hastigheten inte får höjas innan det skett åtgärder som till exempel ”säkrade gång, cykel- och mopedpassager, förbättrade cykelmöjligheter och åtgärder som stödjer trafikanten att hålla angiven hastighet.”

– Kan man inte vidta tillräckliga åtgärder, så ska ingen höjning ske. Vi ska också utreda så att inte buller och luftföroreningar ökar för mycket, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).

Varför är det då så viktigt att höja hastigheten på de här gatorna? Frågan går till tjänstemannen Eric Tedesjö, som handlagt ärendet på trafikkontoret.

– Både Personnevägen och Slättgårdsvägen är långa 30-sträckor. Och vi vet att respekten för att hålla 30 kilometer i timmen på långa sträckor brister om man inte ser något skäl till hastighetsgränsen.

Men ger inte förskolor vid gatan en tydlig signal om att man bör lätta på gasen?

– Inte förskolorna i sig faktiskt. Förskolor går barnen inte till själva, därför påverkar inte förskolor hastighetssättningen, säger Eric Tedesjö.

Fakta

Här höjs och sänks fartgränsen

Här kan farten höjas från 30 km/tim till 40 km/tim

*Slättgårdsvägen (mellan Västertorpsvägen och Mälarhöjdens skola)

*Personnevägen (delen Stjernströms väg- Vasaloppsvägen)

*Stjernströms väg

*Mellanbergsvägen-Sparbanksvägen (30-gräns utanför skolan behålls)

*Vasaloppsvägen (delen Västertorpsvägen-Isjaktsvägen)

Här sänks fartgränsen från 50 km/tim till 40 km/tim

Bäckvägen

Hägerstensvägen (delen Stjernströms väg -Slättgårdsvägen)

Kilabergsvägen

Korpmossevägen

Telefonvägen

Vasaloppsvägen (I dag 50 km/tim på södra delen av sträckan och 30 km/tim på norra)

Västertorpsvägen. (30-gräns utanför skola behålls)