Bilarna bytte väg på Kungsholmen efter Essingeskatten

Bilisterna som kör in Kungsholmen blev inte fler efter nya trängselskatten.

Men trafiken har bytt plats, visar en ny undersökning.

Mitt i kunde igår berätta om en ny rapport från trafikverket som visar att den nya trängselskatten på Essingeleden lett till minskad biltrafik i innerstan.

Minskningen följer de prognoser som gjordes innan införandet av den nya skatten. Samma prognoser visade dock att trafiken på just Kungsholmen riskerade att öka i och med förändringen – något som mitt i Kungsholmen berättade om i december.

Orsaken till farhågorna var att bilister som kör längst leden och ska till innerstan kan välja att svänga av just vid Fredhälls- eller Kristinebergsavfarten för att inte behöva betala både den gamla trängselskatten för innerstan och den nya för Essingeleden. Essingeledens betalstationer ligger nämligen mitt emellan de båda avfarterna.

I trafikverkets rapport har just den frågan undersökts. Slutsatsen blir att trafiken in till Kungsholmen varit i stort sett oförändrat, men att den har bytt plats. Färre bilar kör in på Kungsholmen via Drottningholmsvägen och fler kör via Lindhagensgatan.

Statistiken kommer från själva betalstationerna och mer ingående undersökningar över hur trafiken förändrats på Kungsholmens gator finns inte, enligt Jonas Eliasson som är trafikdirektör i Stockholms stad.

– De verkligt lokala uppföljningarna brukar vi göra i oktober varje år. Det vi däremot gör är att titta på siffrorna i rapporten och se om det verkar skapa några problem, säger han.

Enligt Jonas Eliasson är förändringen i trafik på Kungsholmen inte tillräckligt stor för att leda till några åtgärder. När trafikkontorets personal varit ute i trafiken på Lindhagensgatan har man inte heller sett några ovanligheter när det gäller köer.

– Det som däremot har hänt är att det pågår en massa stora trafikarbeten runt om i stan, framför allt vid Hagastan och Norra länkens fortsättning som förändrar sig nästan veckovis. Det ger ofta större förändringar än de här ganska små omflyttningarna vi ser på grund av trängselskatten, säger Jonas Eliasson.