Bilarna får ge vika på Skanstullsbron

Enligt trafikkontoret behöver cyklisterna på Skanstullsbron mer plats i uppförsbacke.
Enligt trafikkontoret behöver cyklisterna på Skanstullsbron mer plats i uppförsbacke.
Skanstullsbron byggs om: cykelbanan blir bredare, bilfilerna färre.

– Det här behövs, säger trafikborgarråd Ulla Hamilton (M)

Under sommaren väntar flera brobyggen – alla samtidigt.

– Det är väldigt trångt här, säger Camilla Andersson som ska cykla upp för Skanstullsbron med sin tunga damcykel och hem till Enskededalen.

Hon är en av 4 000 cyklister som kör söderut över bron varje dag. Nu vill trafikkontoret bygga om bron. I en första etapp blir cykelbanan och gångbanan bredare i södergående riktning – på bekostnad av ett av körfälten.

Enligt trafikkontorets utredning är vägen för biltrafik bredare än den behöver vara. Åtminstone nu. Men över 30 000 nya lägenheter ska byggas söder om bron. Dessutom finns som bekant vissa planer på ett nytt Ikea vid Slakthusområdet och 4 000 parkeringsplatser som i så fall ska fyllas.

Men trafikkontoret menar att det inte är någon fara. Deras uträkningar visar att biltrafiken i Stockholm legat på samma nivå de senaste sex åren – trots att 100 000 personer flyttat in. Antalet cyklar har samtidigt ökat med nästan 75 procent.

På Skanstullsbron är det lika många cyklar som bilar som kör över bron i rusningstrafik. Men cyklisterna har alldeles för lite plats, säger Ulla Hamilton.

Vad gäller framtida byggen anser Ulla Hamilton att det inte är meningen att folk ska ta bilen.

– Vi bygger ju där för att det ligger så bra till kollektivtrafikmässigt. Vi tittar även på fler tunnelbanestationer, bland annat i Slakthusområdet. Sedan är det inte säkert att det ser ut så här på bron för alltid, säger hon.

I en andra etapp kan östra sidan som leder in mot Södermalm, byggas om enligt samma princip. Där är det dock stora risker för enorma köer. Därför vill trafikkontoret vänta till åtminstone 2016, och tills de sett effekterna av nya trängselskatter, innan de vågar sig på en sådan förändring.

På torsdag väntas trafiknämnden i Stockholm ta beslut om att bygga den första etappen. Arbetet kan komma igång i redan i juli.

Det blir inte det enda stället med vägarbeten i sommar. Samtidigt öppnas klaffbron mellan Skanstull och Hammarby sjöstad och står sedan öppen en månad för renovering.

Trafikkontoret hoppas dock att bussar, bilar och cyklar i så stor utsträckning som möjligt ska kunna rulla som vanligt över Skanstullsbron under ombyggnaden.

Enligt Stockholms stad finns det just nu 25 stora trafikprojekt för biltrafiken i länet. Inget av dessa ligger i söderort.

Cyklisterna har alldeles för lite plats.Ulla Hamilton (M)

Fakta

Bro i Västberga byggs också om

Västberga allé-bron som går över stambanan ska också renoveras. Cyklister och fotgängare ska få mer än dubbelt så mycket plats.

Trafikkontoret vill också bygga en helt ny cykelbro över Åby­vägen. Planerad byggstart är 2015.

Stora delen av Västberga allés södra del kommer att hålla stängd i minst ett år när det byggs.

Källa: Trafikkontoret