Bilarna kör igenom hindren vid Slussplan

En av alla bilar som utan problem tar sig igenom de nyligen utplacerade spårviddshindren vid Slussplan.
En av alla bilar som utan problem tar sig igenom de nyligen utplacerade spårviddshindren vid Slussplan.
Sonny Rodriguez.
Sonny Rodriguez.
Spårviddshindren som ska hindra smitkörning förbi Slussplan fungerar inte. Bilisterna har redan lärt sig att köra igenom dem. Och en del av dem går till handgripligheter.

Bara under 20 minuter i förmiddags såg vi tolv bilar och skåpbilar komma körande mot Slussplan. Detta trots att det ända sedan nyår varit förbjudet att passera där. Av dessa tolv vände hälften av förarna när de såg hindren.

Men sex av dem fortsatte. De behövde inte ta sig upp på cykelbanan utan kunde helt enkelt köra över hindren.

– Om man vet var man har sina hjul klarar man det. Men riktigt små bilar kan inte, säger Sonny Rodriguez som står håller koll på trafiken och sett många, såväl bilar som skåpbilar, göra likadant.

För de senare är det förstås ganska lätt att ta sig igenom.

– Men de får inte heller köra här om de inte kör för färdtjänsten. Det är bara lastbilar på över 3,5 ton som får det.

Även för mopeder är sträckan förbjuden. Något som antingen är okänt eller ignoreras av förarna.

– När polisen var här i morse stoppades två stycken och fick böter, säger Sonny Rodriguez.

Situationen är visserligen något bättre nu än i förra veckan. Men det finns förare som blir så provocerade av spårviddshindren att de går till handgripligheter.

– I början var det totalt kaos. Då satte man ut poliser och sedan flaggvakter. De stod här fram till igår. En av vakterna blev spottad i ansiktet och sönderslagen i handen. Han anmälde det till polisen. Sedan vet jag inte hur det gick.

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för projektet, hade inte hört talas om den incidenten när vi ringer för att få en kommentar.

– Alltså snälla nån. Det här är ju människors arbetsplats. Det är som att någon ska gå fram till mitt skrivbord och göra så. Jag blir beklämd av att höra det här. Men merparten sköter sig. Vi får se vad vi gör nu.

Att det finns bilar som tar sig igenom hindren visste hon dock om.

– Ja, jag stod där och kollade i dag. Jag såg flera som klarade det och en som inte gjorde det och skrapade underredet. Visst skulle man kunna höja bågen men då finns också en risk att låggolvsbussarna skadas

En annan möjlig åtgärd är att göra det snävare vid hindren.

– Men då blir det också svårare för bussarna. Frågan är hur långt man ska gå.

Kan det handla om okunskap?

– Det har ju varit förbjudet att ta Slussplan som genomfart ända sedan nyår. Det finns skyltar om det ända från Kungsträdgården. Kommer man norrifrån finns en skylt 100 meter och en 40 meter innan. Så frågan är om problemet är att de inte ser skyltarna.

Jag tycker att det är både hemskt och tråkigt att bilister inte följer trafikreglerna.

Spårviddshindren kom på plats i förra veckan och orsakade då problem för ovana bussförare. Hela åtta bussar fick punktering.

Men nu har de vant sig.

– De klarar det här jättebra nu, säger Sonny Rodriguez.