Bildbluffen som upprör grannarna

Parkeringen bakom Matdax i verkligheten – och i framtiden enligt stadsbyggnadskontoret.
Parkeringen bakom Matdax i verkligheten – och i framtiden enligt stadsbyggnadskontoret.
Anne Froude, bostadsrättsföreningen Sötmandeln 1. Det nya huset ska ligga uppe till höger.
Anne Froude, bostadsrättsföreningen Sötmandeln 1. Det nya huset ska ligga uppe till höger.
Så kommer det nya huset att se ut från tunnelbanan.
Så kommer det nya huset att se ut från tunnelbanan.
Den nya huskroppen syns bakom Matdax.
Den nya huskroppen syns bakom Matdax.
Trafikkaos väntar om planerna på ett hyreshus vid tunnelbanan i Hökarängen blir verklighet. Det menar både grannarna och butikschefen på Matdax.
Men på stadsbyggnadskontorets bilder – som politikerna har som underlag – syns knappt en bil.

Politikerna i stadsbyggnadsnämnden väntas nästa vecka säga ja till ett fem våningar högt hyreshus med ungdomsbostäder mellan Matdax och tunnelbanespåret.

Men grannarna på Sirapsvägen tänker inte ge sig utan en fajt.

– Vi kommer definitivt att överklaga, säger Anne Froude, ordförande för bostadsrättsföreningen Sötmandeln 1.

Grannarnas oro gäller framför allt trafiksituationen på Sirapsvägen.

– Vi har vädjat om en trafikutredning men de har inte lyssnat. Redan nu kommer en mängd lastbilar till Matdax varje dag. Lägg till 80 nya lägenheter. Det kommer att bli bekymmersamt på den här lilla gatstumpen, säger Anne Froude.

Magnus Norinder, butikschef på Matdax, befarar det värsta – inte minst under byggtiden.

– Det kommer att bli stora problem både på Sirapsvägen och Pepparvägen. Det är extremt trångt med de transporter som finns redan idag. Jag är orolig att vi får svårt att få hit leveranserna, säger han.

En medlem i bostadsrättsföreningens styrelse visar bilder på hur det kan se ut när Matdax varubilar köar på Sirapsvägen.

– Det blir spännande att se vad som händer när de möter bygglastbilarna. Det är svårt även för personbilar att mötas här, säger han.

På stadsbyggnadskontorets bilder är dock kaoset som bortblåst. Två ensamma bilar och en cyklist – trots att det då har tillkommit ett nytt hus med 80 lägenheter.

– Det kallas visserligen för ungdomsbostäder men det är enfaldigt att tro att ingen av de som bor där eller de som kommer på besök kommer att åka bil, menar Anne Froude.

Mitt i Söderort passar frågan om trafiken vidare till handläggaren Johanna Rosvall på stadsbyggnadskontoret.

Varför har ni inte gjort någon trafikutredning?

– Eftersom trafikproblemet ligger utanför området för detaljplanen. Det ligger på trafikkontoret att utföra de åtgärder som kan behövas.

Hur väl tycker du att illustrationen representerar verkligheten på platsen?

– Syftet med bilden är mer att visa den nya byggnaden än det som händer runt omkring.

Hur ärligt är det att visa invånare och politiker en bild med bara två bilar?

– Det är inte särskilt många personbilar som brukar hitta till den här parkeringsplatsen. Men det är möjligt att det borde ha varit med en lastbil på bilden med tanke på leveranserna till Matdax.

Fakta

80 bostäder vid t-banan

Det fem våningar höga ska ligga mellan Matdax och tunnelbanespåret och kommer att innehålla 80 hyresrätter, så kallade ungdomsbostäder.

Förslaget har varit omstritt, inte bara på grund av trafikläget på Sirapsvägen. Hökarängens stadsdelsråd och Stadsmuseet menar att huset förändrar stadsbilden i Hökarängen på ett negativt sätt.

Längre upp på Sirapsvägen ska ytterligare två bostadshus byggas i kvarteret Kavringen. Planen överklagades men överklagan avslogs.

Det nya huset hamnar precis vid tunnelbanespåret. Illustration: Arkitektstudio Witte