Bilder på disk och sladdar ska sälja bostäder

Mäklare erbjuder mer dokumentära bilder i stället för de klassiska, polerade vitt och fräscht-bildern. Foto: Minna Ridderstolpe / Fastighetsbyrån
Sladdar och disk på bild är mäklarnas nya försäljningsknep.
Från citroner i tvättställ till mystiska mäklare i solstolar. Nu är vardagslivet det senaste som ska sälja bostäder i Stockholm.
Det är Fastighetsbyrån som anlitat en dokumentärfotograf vars bilder ska ersätta de vanliga mäklarbilderna.

Spagetti med köttfärssås, datorsladdar och disktrasor.

Nu tar en mäklarbyrå ett nytt grepp i sina annonser med mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe.

Säljaren kan välja att beskriva sitt hem med sina egna ord. I stället för att städa och röja upp sitt hem till det yttersta fotograferas bostaden i vardagen – med alla sina skavanker.

Trötta på stylade hem

Fastighetsbyrån har ett samarbete med dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe, som tillsammans med de familjer som valt det nya försäljningsgreppet, har dokumenterat deras liv i bostaden inför försäljningen.

– Det finns en allmän trötthet kring den polerade och retuscherade ytan som länge har visats upp i reklam och på sociala medier. De familjer jag möter har istället en längtan efter det äkta och vill visa upp det ostylade vardagslivet i bild. Det känns spännande att det här nu även har nått bostadsmarknaden, säger Minna Ridderstolpe, i ett pressmeddelande.

Mäklare erbjuder mer dokumentära bilder i stället för de klassiska, polerade vitt och fräscht-bildern. Foto: Minna Ridderstolpe / Fastighetsbyrån

Vardagen – mördande reklam? Foto: Minna Ridderstolpe