Bilder på disk säljer bostäder i Sumpan

Mäklare erbjuder mer dokumentära bilder i stället för de klassiska, polerade vitt och fräscht-bildern. Foto: Minna Ridderstolpe / Fastighetsbyrån
Familjen i Ursvik visade upp hur deras vardag i bostaden ser ut.
Från citroner i tvättställ till mystiska mäklare i solstolar. Nu är vardagslivet det senaste som ska sälja bostäder i Stockholm.
Det är Fastighetsbyrån som anlitat en dokumentärfotograf vars bilder ska ersätta de vanliga mäklarbilderna.
En fyra i Ursvik såldes nyligen med det nya knepet.

Spagetti med köttfärssås, datorsladdar och disktrasor.

Nu tar en mäklarbyrå ett nytt grepp i sina annonser med mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe.

Säljaren kan välja att beskriva sitt hem med sina egna ord. I stället för att städa och röja upp sitt hem till det yttersta fotograferas bostaden i vardagen – med alla sina skavanker.

Trötta på stylade hem

Fastighetsbyrån har ett samarbete med dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe, som tillsammans med de familjer som valt det nya försäljningsgreppet, har dokumenterat deras liv i bostaden inför försäljningen.

– Det finns en allmän trötthet kring den polerade och retuscherade ytan som länge har visats upp i reklam och på sociala medier. De familjer jag möter har istället en längtan efter det äkta och vill visa upp det ostylade vardagslivet i bild. Det känns spännande att det här nu även har nått bostadsmarknaden, säger Minna Ridderstolpe, i ett pressmeddelande.

Dokumentära bilder kan göra det lättare att föreställa sig själv i hemmet, tror en mäklare. Dessutom Sticker annonsen ut i mängden. Foto: Minna Ridderstolpe

Lägenhet och hem

I Ursvik sålde Mattias Mardini, mäklare på Fastighetsbyrån, nyligen en fyra på Stallgatan i Ursvik via det nya knepet.

– Jag tror att det gör att man sticker ut i mängden, bilderna kan väcka ett extra intresse. När man säljer en lägenhet så säljer man ju också ett hem. Speciellt i större lägenheter som är tänkta för familjer tror jag att den här typen av bilder kan förstärka den känslan, säger han.

Familjen skrev även en egen text i annonsen där de berättade om varför de föll för lägenheten och vad de gillat med den, vilket Mattias Mardini också tror kan öka intresset.

– Det blir en annan vinkel, något nytt till den annars ganska sterila beskrivningen av lägenheten, säger  han.