Bilhandlare vill inte häva köpet

Redan två veckor efter bilköpet fick Dan Orrestig uppsöka verkstad eftersom BMW:n visade sig ha flera fel.
Redan två veckor efter bilköpet fick Dan Orrestig uppsöka verkstad eftersom BMW:n visade sig ha flera fel.
Rydbobon Dan Orrestig köpte en begagnad BMW. Det visade sig att bilen gått dubbelt så långt som mätarställningen uppgav och att serviceboken förfalskats. Men bilfirman vägrar häva köpet.

”Bilen har en jättefin historik” sa säljaren på Halms bil i Spånga, enligt Österåkersbon Dan Orrestig. Han slog till och köpte bilen – en begagnad BMW 330Ci från 2001.

Det ångrar han.

– Jag tänkte först kolla upp bilen innan jag slog till. Men så sänkte han priset några tusenlappar och då bestämde jag mig för att köpa.

När Dan Orrestig besökte en verkstad efter bara två veckor visade det sig att bilens mätarställning sannolikt manipulerats. Efterforskningar hos BMW visade att det stämde – i stället för att ha gått 11 600 mil som mätaren visade hade bilen gått minst det dubbla – 23 300 mil, plus ytterligare ett antal okända mil under ett och ett halv års tid. Inget av de fel som först fick honom att besöka verkstan hade heller stått i bilfirmans annons. Dessutom var serviceboken förfalskad.

– Det finns ingen som helst glädje med det här köpet. Det blir inte den sommar jag hoppats.

I stället för att ha körts måttligt i Tyskland och sedan importerats till Sverige hade bilen gått långa sträckor i Italien innan den slutligen hamnat i Sverige. Där hade den haft sex ägare på lika många år, varav flera tydligen fått kalla fötter och inte ägt bilen mer än någon månad. Enligt Dan Orrestig skulle priset sannolikt varit 30 000 kronor lägre än de 79 000 han gav för den om mätaren visat rätt. Och inte ens då hade han köpt den.

– Jag vill nog inte säga att Halms bil känt till att mätaren ställts om, men jag tror inte att de tittar särskilt noga.

Knappt tre veckor efter köpet kontaktade Dan Orrestig bilfirman med de nya uppgifterna och förklarade att han vill häva köpet. Som stöd bifogade han ett tidigare beslut från Allmänna reklamationsnämnden, ARN som visar att en bilköpare normalt måste kunna förutsätta att en bilhandlare känner till en bils verkliga körsträcka. I det fall som ARN tagit upp blev beslutet att affären hävdes, trots att man inte visste vem som manipulerat bilens färdmätare.

Men hittills har Halms bil vägrat att låta köpet gå tillbaka.

– Jag tycker Dans fall är beklämmande. Vi försöker kolla alla bilar så gott vi kan, men i just det här fallet fanns inget som tydde på att det var något fel, säger Peter Lundström, säljare på Halms Bil AB.

– Jag kan absolut tycka att han har skäl att häva köpet, men vi har som policy att först köra ärendet genom ARN.

Dan Orrestig är inte ensam om att känna sig lurad av Halms Bil. Sedan 2010 då företaget startades har det anmälts minst 23 gånger av missnöjda bilköpare. 16 fall är avgjorda av ARN och i 12 av dessa har besluten gått emot företaget, som i de flesta fall inte ens brytt sig om att svara på kritiken. Halms bil finns dessutom på tidningen Råd & Röns svarta lista då man inte har följt myndighetens rekommendationer.

– Det ARN beslutar är inte tvingande och det är inte alltid vi är överens med ARN och kunderna. Då är det bäst att det prövas i tingsrätten och där har vi både vunnit och förlorat, säger Peter Lundström, som samtidigt säger att företaget nu förbättrat sina rutiner när det gäller ARN.

I ett fall berättar en kund att det börjat lukta bränt om Volvon omedelbart efter köpet. BIlen visade sig vara avställd, belagd med körförbud och fått flera skador då den tidigare varit stulen. I ett annat fall fick ett par, enligt anmälan, se vinterdäck i toppskick som skulle följa med bilen. När paret kom hem visade det sig att de fått andra däck – punkterade med stora hål i. Bilen, en Audi S4, rasade ihop efter fyra dagar.

Med kunskap om hur Halms bil brukar behandla sina kunder är Dan Orrestig tveksam om han kommer att få upprättelse.

– Det är det som är det tokiga. Då har jag köpt grisen i säcken – och har den kvar.

Fakta

ARN

I 70-75 procent av alla fall som anmäls till ARN följer företagen nämndens beslut.

Företag som inte följer beslut hamnar på tidningen Råd & Röns ”Svarta lista”.

Källa: Allmänna

reklamationsnämnden