Bilister ska välja sparkcyklar i nytt pilotprojekt

Daniel Helldén (MP) tror att elcyklar kan vara ett steg på väg mot mindre miljöpåverkan.
Daniel Helldén (MP) tror att elcyklar kan vara ett steg på väg mot mindre miljöpåverkan.
Voi sparkcykel.
Voi sparkcykel.
Parkera bilen i garaget och rulla den sista sträckan till jobbet på el-sparkcykel? Det hoppas i alla fall trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att stans bilister ska göra. I det nya pilotprojektet kommer ett 30-tal el-sparkcyklar placeras ut i parkeringshus.

I försök att minska trafiken och utsläppen i stan har Stockholm Parkering, som ägs av staden, och företaget Voi inlett samarbete om eldrivna sparkcyklar.

De ska i pilotprojektet placeras ut i tre kommunala parkeringshus: Arenagaraget under Tele2 , P-huset David Bagare i city samt Strandbergsdäcket på Kungsholmen.

Slippa trängselavgifter – bättre miljö

Trafikborgarrådet Daniel Helldén ser direkt fördelar med den nya tjänsten, exempelvis i Arenagaraget vid Globenområdet.

– I rusningstrafik kan de som kör mot stan på väg 73 välja att parkera bilen i Arenagaraget. Därifrån fortsätter de färden med el-sparkcykel till jobbet i city. På så sätt går det mycket fortare att ta sig fram än att åka bil hela vägen och dessutom slipper bilisterna trängselavgifterna. Samtidigt bidrar hen till en bättre miljö i Stockholm, säger han i ett pressmeddelande.

Ettårigt pilotprojekt

Sparkcyklarna placeras ut på en avgränsad yta p-husen och det kommer finnas tio stycken i vardera garage.

Projektet kommer pågå under ett år. Företagets vd är lika entusiastisk som Helldén.

– Samarbetet med Stockholm Parkering är ett exemplariskt exempel på hur våra elsparkcyklar kan integreras i stadens infrastruktur med hjälp av en framsynt partner som Stockholm Parkering, säger Fredrik Hjelm, grundare och vd på Voi Technology AB i samma pressmeddelande.