Min lokala hjälte

Biljettläsare i skrev utlöste kränkningar

Först fick konduktörerna ont av att hantera biljettläsaren med händerna. Då beslutade man att ha den i ett hölster.

Men det ledde till att resenärer tafsade på personalen.

– Kortläsaren satt väl rätt nära skrevet och en del resenärer tänkte väl inte. Eller så tog de chansen och körde upp handen, säger Pia Kasesalu, skyddsombud och lokförare på Roslagsbanan.

Men nu är det slut med tafsandet.

Förra måndagen beslutade Arbetsmiljöverket att godkänna skyddsombudens stopp för de så kallade HCP-biljettläsarna.

Dosorna har använts i större omfattning sedan i januari i år och utlöste först en våg av sjukskrivningar eftersom konduktörer fick värk i handleder, armbågar, axlar och nackar. Arbetsmiljöverket beslutade då att konduktörerna måste bära de halvkilo tunga dosorna i ett hölster vid midjan.

Men det blev inte bättre. Antingen har resenärerna fått sträcka fram sina kort mot konduktörerna, med uppenbar risk för att komma åt ädlare delar. Eller så har konduktörerna fått skjuta fram skrevet, vilket ibland missuppfattats. På sociala medier kunde man snabbt läsa hur resenärer reagerade på förändringen:

”Mannen hade spänt fram kortläsaren ”där nere” och lixom tryckte ”den” fram mot folk som tog fram sina kort” skriver en kvinna och avslutar:

”Nej SL… Vad anställer ni för människor?”

– Det här kunde vi ju inte förutse. Vi ville ju bara att konduktörerna skulle slippa hantera HCP:n med händerna efter att 20 procent fått arbetsskador, säger Per-Erik Johansson, handläggare på Arbetsmiljöverket.

Enligt Pia Kasesalu har konduktörer även fått smärtor i nacken av att hela tiden tvingas titta ner på dosan i hölstret. Förra fredagen beslutade skyddsombuden därför att införa skyddsombudsstopp för biljett­läsarna. Vilket alltså godkändes av Arbetsmiljöverket förra veckan.

– Nu är vi jätteglada, säger Pia Kasesalu.

Beslutet berör Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan. Enligt Pia Kasesalu återgår man nu till en lättare och mindre biljettläsare, de så kallade blåbären, i väntan på nästa generations biljettläsare.

Fakta

Många turer kring tunga biljettläsare

2013: Januari: Arrivas nya avtal innebär att man ska få betalt av SL per resenär, vilket gör att man måste räkna dessa. HCP:n börjar användas i full skala.

Mars: Skyddsombud anmäler första gången HCP:n till Arbetsmiljöverket.

Maj: Efter en mängd anmälningar om arbetsskador beslutar Arbetsmiljöverket att HCP:n bara får användas i midjehölster.

Juni: Arbetsmiljöverket bifaller skyddsombudsstopp för användning av HCP:n även i hölster.