Bilpendlandet håller i sig

Bo Nyström tycker att det är förfärligt att Stockholm stad bötfällt bilister på infartsparkeringen i Skrubba.
Bo Nyström tycker att det är förfärligt att Stockholm stad bötfällt bilister på infartsparkeringen i Skrubba.
Trots satsningar på gratiskort med SL ligger andelen Tyresöbor som tar bilen till stan på oförändrad nivå. Det visar Mitt i:s granskning.

– Det finns för få infartsparkeringar, säger Trollbäckenbon Bo Nyström.

Både andelen bussresenärer och andelen bilister i Tyresö är oförändrad sedan 2014. Det visar uppgifter från Transportsortstyrelsen och Nobina som Mitt i Tyresö tagit del av.

Därmed ser kommunens och SL:s försök att få fler Tyresöbor att välja bussen när de ska in till stan (i två omgångar har Tyresöbor erbjudits att åka gratis med SL i två veckor) inte ut att ha gett det resultat man hoppats på.

– Vi har ännu inte sett några dramatiska skillnader. De dagliga variationerna är flera tusen resenärer och därför kan vi ännu inte dra några konkreta slutsatser, säger Daniel Mohlin, marknads- och försäljningschef på Nobina.

Göran Norlin, trafikchef på Tyresö kommun, är dock övertygad om att ett förändrat pendlingsmönster kommer att synas i höstens siffror.

– I första omgången, hösten 2014, uppgav cirka 250 personer att de kunde tänka sig att åka buss framöver. I den andra omgången som genomfördes i våras räknar vi med att 750 gör samma sak. Det måste ge avtryck, säger han.

Både Daniel Mohlin och Göran Norlin tror att en förändring är nära. Vid årsskiftet höjs både bensinskatten och trängselskatten samtidigt som man inför trängselavgifter på Essingeleden.

– Många kommer att se över sina resval nästa år. Det mycket låga bensinpriset har ju fått många att välja bilen framför bussen, säger Daniel Mohlin.

Även Tyresö kommuns informatörer har försökt titta in i framtiden. På kommunens webb förutspår man ännu mer bilköer när ombyggnaden av Slussen startar i juli 2016. Även framtida vägarbeten vid Slakthusområdet spås försämra för bilisterna.

Bo Nyström, pensionär från Trollbäcken, är säker på varför inte fler Tyresöbor redan tidigare gått över till buss.

– Det finns ju inga platser på infartsparkeringarna! Det är fullt överallt och så kan man få dyra böter om man ställer sig fel, säger han.

Ytterligare en pensionär, Terje Engh från Bollmora, tycker att kommunen gör helt fel när man planerar för en massa parkeringsplatser till pågående och kommande bostadsbyggen.

– Visst behövs det bilar, men inte i samma utsträckning som i dag. Det är helt vansinnigt att se alla som dag ut och dag in kör in till stan helt ensamma i sina bilar. Det borde finnas en premie för dem som samåker, säger han.

Det finns ju inga platser på infartsparkeringarna!

Fakta

Så gick granskningen till

Mitt i har låtit Transportstyrelsen ta fram statistik över Tyresöbilisternas passager vid betalstationer för trängselskatt inne i stan.

Vi har tittat på perioden 1 januari till 31 augusti i år jämfört med förra året.

Antalet passager ökade med fem procent under perioden. Under samma period ökade befolkningen med 4,7 procent.

Enligt uppgift från Nobina ökade bussresandet bara med 2 procent om man jämför augusti 2014 med augusti 2015.