Min lokala hjälte

Biltullar ger ökad trafik på Strandvägen

"Mer trafik är definitivt inte vad Strandvägen behöver", säger Christian Lüning som brukar köra där.
"Mer trafik är definitivt inte vad Strandvägen behöver", säger Christian Lüning som brukar köra där.
Vid årsskiftet införs trängselskatt på Essingeleden och dessutom höjs beloppen.
Vid årsskiftet införs trängselskatt på Essingeleden och dessutom höjs beloppen.
Till årsskiftet blir det dyrare att åka in och ur stan med bil. Samtidigt blir det trängselskatt på Essingeleden.

Tanken är att minska trafiken – men på en del Östermalmsgator innebär tullarna att trafiken ökar.

Den första januari 2016 införs trängselskatten också på Essingeleden. Tidigare har bara de som kört in och ut ur innerstan fått betala, men nu ska även de som kör E4:an utan att svänga in i stan få öppna plånboken.

Samtidigt höjs avgifterna för att köra in och ut i tullarna.

Och även om du inte har bil själv kommer du att påverkas, kan Mitt i avslöja.

För trots att bilarna totalt sett beräknas minska rejält på grund av skatten finns det flera gator i innerstan som i stället får ökad trafik, visar en prognos från Trafikverket.

Strandvägen, Odengatan och delar av Karlavägen är några av de gator som kommer att få mer trafik när de nya reglerna träder i kraft.

– Visst kan det ta lång tid att komma fram på Strandvägen och vara långa köer när folk ska ut på landet på fredagar till exempel. Mer trafik är definitivt inte vad Strandvägen behöver, säger Christian Lüning som parkerar vid Strandvägen.

Att avgifterna höjs tycker han inte heller är bra.

– Jag är absolut förgrymmad att man höjer skatten. Men jag kommer att köra på ändå och får ta den ekonomiska smällen, säger han.

Enligt Trafikverket är det dock svårt att förklara varför enstaka gator som Strandvägen kommer att drabbas av mer trafik, medan vissa får mindre.

Och även om dessa Östermalmsgator drabbas är det främst Drottningholmsvägen på Kungsholmen och S:t Eriksgatan som råkar illa ut. Här ökar trafiken i morgonrusningen år 2020 med upp till 16 procent.

På just de gatorna är förklaringen att Trafikverket medvetet leder in bilarna på Drottningholmsvägen, genom att placera avgiftsstationer precis efter avfarterna. Det för att bilarna inte ska köra vägen via Södermalm vilket skulle orsaka mer trafikproblem.

Varför behövs den nya skatten över huvud taget?

– Redan i dag är det stora köer på Essingeleden som också blockerar andra vägar. Får man bort köerna där får man bättre trafik också på vägarna omkring. Stockholm växer snabbt och tillväxten kommer inte att minska i framtiden, säger Birger Höök på Trafikverket.

Samtidigt som Essingeleden beläggs med trängselskatt ökar man alltså också den generella kostnaden för alla som kör ut och in i innerstans alla vägtullar.

I dag är högsta engångsbeloppet 20 kronor, till årsskiftet blir det 35 kronor. Maxtaxan för en dag höjs också från 60 till 105 kronor.

Om den nya trängselskattens mål lyckas – att färre väljer att ta bilen – kommer fler att i stället att åka kollektivt. Enligt Trafikverkets prognoser kommer det leda till ungefär 1 procents ökad belastning på SL:s bussar och t-banetåg i och mot innerstan.

Men SL:s pressansvarige Christian Hoffmann menar att de kan hantera tillströmningen.

– Det kommer att bli lite trängre i de absoluta topparna i rusningstid, men vi kommer att klara dem som tillkommer. När trängselskatten infördes satte vi in ett antal direktbussar från ytterkommuner till stad. Där har vi märkt att resenärerna minskat över tid så där finns det utrymme för fler också.

Fakta

Trängselskatten höjs vid årsskiftet

Den 1 januari införs trängselskatt på Essingeleden. Den som passerar trafikplats Kristineberg eller Fredhäll utan att svänga av mot stan får betala mellan 11 och 30 kronor beroende på tid på dygnet.

Kör du av eller på Essingeleden från Drottningholmsvägen västerifrån får du också betala trängselskatt.

Kör du däremot av mot stan från Kristineberg eller Fredhäll behöver du inte betala trängselskatt för Essingeleden. Dock måste du betala för att åka in i stan.

Trängselskatten för innerstanhöjs samtidigt till mellan 11 och 35 kronor.

Maxbeloppet per dag för trängselskatten höjs också, från 60 till 105 kronor per dag.