Biografen ska locka fler unga

Oscar Croon, Sandra Mattsson Flodmark, Emma Eriksson 
och Sofia Hallman hjälper 
Sollentuna bio locka ungdomar.
Oscar Croon, Sandra Mattsson Flodmark, Emma Eriksson 
och Sofia Hallman hjälper 
Sollentuna bio locka ungdomar.
Sollentuna bio ska bli mer attraktivt för ungdomar. Det är i alla fall ambitionen när företaget nu tar hjälp av elever från Rudbecks gymnasium.

”Hur kan vi hjälpa företag i Sollentuna att locka fler ungdomar?”

Det var utgångspunkten när fyra elever på Rudbecks gymnasium startade ett företag som en del av ett skolprojekt.

Sollentuna bio pekades ut som ett företag som har potential att locka ungdomar, men inte riktigt når fram till den kundkretsen i dag.

Eleverna tog kontakten, bion nappade på förslaget och nu har de ett samarbete.

– Det är svårt att locka ungdomar, de flesta åker in till stan när de ska gå på bio. I dag är de flesta besökare barnfamiljer samt personer över 30–35 år, säger Mattias Rost på Videovox som driver Sollentuna bio.

Han förväntar sig insikt från gymnasisterna.

– Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

Marknadsundersökningar är huvudverktyget och själva grunden i arbetet med att hitta förslag på åtgärder.

– Först samlar vi in ett underlag genom att fråga ungdomar. Utifrån svaren på enkäterna gör vi en analys och en rapport, säger Sandra Mattsson Flodmark.

Eleverna har också tänkt ta hjälp av Facebook som en metod att få kontakt med målgruppen, och samtidigt göra reklam för biografen.

Att det finns ett intresse bland företag i Sollentuna att nå ut till ungdomar verkar det inte råda något tvivel om. Tidigare under läsåret hjälpte gruppen restaurang Relaxhörnan i Sollentuna simhall med en liknande undersökning.

– Vi gav ett presentkort som innebar 50 procents rabatt till alla som svarade på en enkät. 80 av 100 utnyttjade rabatten och de flesta tog med sig andra personer. Efteråt har jag sett att restaurangen haft fler liknande erbjudanden, säger Emma Eriksson.

– Det verkar vara viktigt med en morot, det kan vara något att tänka på för bion, säger Sandra Mattsson Flodmark.

Om eleverna fortsätter med företaget Iuventa Market Research efter att projektet tagit slut nu i sommar är ännu oklart, men samtliga tycks i vart fall överens om att det varit meningsfullt.

– Det är verkligen en lektion som man gått och väntat på, säger Oscar Croon.