Birgitta utan telefon i ett halvår: ”Helt knäckt”

Birgitta i Rotebro får fakturor från Telia trots att telefonen inte har fungerat sedan i augusti.
Birgitta får fakturor från Telia trots att telefonen inte har fungerat sedan i augusti.
Efter tre månader utan telefon och upprepade samtal med Telias kundtjänst har Birgitta och hennes man tappat tålamodet.
– Vi börjar få panik. Vi känner oss strandsatta och maktlösa.

I somras fick 1 500 hushåll i Rotebro problem med fast telefoni och bredband på grund av ett kabelfel. För flera hushåll fungerar Telias tjänster igen, men minst 60 hushåll är fortfarande utan telefon.

Birgitta och hennes man är ett av dem. Det senaste beskedet de har fått är att det ska vara fixat till 22 januari nästa år. Eltel Networks, den entreprenör Telia lagt ut arbetet på, har sagt att det dröjer på grund av för hög arbetsbelastning.

– Vi börjar få panik. Vi har inte haft telefon på tre månader och ska inte få det förrän nästa år. Jag känner mig helt knäckt över det här, säger Birgitta.

Enligt Telia handlar det delvis om att det gamla kopparnätet är komplicerat att laga, men de ser inget problem med att de lagt ut tjänsten på just Eltel Networks.

– Det handlar om komplexa fel och det finns ett begränsat antal tekniker som kan lösa dem, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

Vi känner oss strandsatta och maktlösa

Birgitta

Förväxlade telefonnummer

Tidigare var telefonlinjen till Birgitta helt död, men nu går det fram signaler när man lyfter på luren. Om man ringer är det dock ett annat nummer som visas hos mottagaren. Och ringer man Birgittas hemnummer som varit detsamma i 50 år, hörs inte ett knyst från telefonen i radhuset.

– För oss är telefonen en trygghet. Jag är diabetiker och det är så jag håller kontakt med min läkare och hela vår umgängeskrets använder fast telefon. Vi känner oss strandsatta och maktlösa, säger Birgitta.

Nu får hon förlita sig på mobiltelefonen som hon annars bara använder utanför hemmet och ändå betala fakturorna från Telia.

– Vi har ingen möjlighet att återkalla fakturorna utan kommer återbetala de drabbade kunderna i efterhand, efter att felet är åtgärdat, säger Telias presschef Irene Krohn.