Birkastans butiksägare: ”Alla märker av det”

Florist Birkastan Birgitta Marat
Birgitta Marat hoppas på mer folk när Hagastaden invigts.
Birgitta Marat hoppas på mer folk när Hagastaden invigts.
Birgitta Marat hoppas på mer folk när Hagastaden invigts.
Uppsagd personal, ändrade öppettider och en klassisk butik som går i graven.
Ett år har gått sedan pendlarna lämnade Birkastan.
– Det är lite uppgivet, säger Birgitta Marat på blomsterbutiken Lolodi.

Oron bland Birkastadsborna visade sig stämma. Stängningen av Karlbergs station har påverkat flera butiksägare i området negativt, och snart ska den klassiska 7 Eleven-butiken på Tomtebogatan slå igen.

– Alla märker av det. När de tog bort bussen till Rörstrandsgatan blev det ännu lugnare, säger Birgitta Marat, florist och butiksägare på blomsterhandeln Lolodi på Rörstrandsgatan.

Fick säga upp personal

Birgitta tappade 30 procent i omsättning och var tvungen att säga upp en heltidsanställd efter att Karlberg slog igen. Eftersom hon har andra uppdrag har hon klarat sig bra, men hon märker av en pessimism i området.

– Det är lite uppgivet. Många hoppas på att det ska bli mer folk som letar sig hit när Hagastaden är klar, säger hon.

Daniel Higgs på Mariannes fisk på Norrbackagatan har hört samma sak.

– Alla restauranger och kaféer på Rörstrandsgatan väntar på att Hagastaden ska öppna. Då kan Birkastan bli ett nytt ”Gamla stan”. Men visst, det går mycket rykten om folk som ska stänga.

”Vi blir inte rika”

Plamen Kotzev driver klassiska Birka Gott på Rörstrandsgatan och även han har drabbats av det svikande kundunderlaget.

– Jag märkte direkt en minskning med 15-20 procent. Nu har vi satsat på mer kvalitetsprodukter för att locka andra kunder, säger han.

Plamen Kotzev birka gott

Plamen Kotzev har färre kunder nu, men han har inga planer på att stänga igen. Foto: Ida Persson.

Kommer det att gå ihop?

– Vi blir inte rika, men vi klarar oss. Vi har fortfarande många stammisar.