Bjarne hade änglavakt

Bjarne Nordberg klarade sig bra vid olyckan i våras och behövde inte uppsöka vård. Därför kommer hans olycka inte synas i statistiken. ”Mörkertalet måste vara jättestort”, säger han.
Bjarne Nordberg klarade sig bra vid olyckan i våras och behövde inte uppsöka vård. Därför kommer hans olycka inte synas i statistiken. ”Mörkertalet måste vara jättestort”, säger han.
2009 antog Huddinge en cykelplan för att successivt få fler att cykla och skapa bättre säkerhet på cykelvägarna.

Fem år senare tycks det mesta ha gått åt fel håll. Någon tydlig ökning av cyklister har inte skett. Och fler skadar sig.

Syftet med cykelplanen som klubbades 2009 var tydlig: den skulle ge en ökad och säkrare cykeltrafik. Befintligt cykelvägnät skulle få en hög standard när det gällde trafiksäkerhet och framkomlighet.

Men verkligheten blev en annan. Någon tydligt ökad trend av antalet cyklister har inte skett. Sedan 2011 har cyklandet minskat, även om en svag ökning skedde 2012 – 2013. Det visar kommunens egna mätningar vid elva platser i Huddinge.

Samtidigt har antalet olyckor för cykeltrafikanter stigit sedan 2011 – från 121 till 134 – visar statistik från Transportstyrelsen (före 2011 rapporterade sjukvården inte in siffror regelbundet).

Bjarne Nordberg från Stuvsta blev påkörd av en bilist där Å­vägen möter Vänhemsvägen. Han kontaktade aldrig sjukvården, och finns därmed inte med i statistiken.

– Det avgörande var att killen i bilen hjälpte mig. Jag tror att det är långt ifrån alla som tar sig till sjukvården när de skadats, mörkertalet måste vara jättestort, säger Bjarne Nordberg.

Han tror att Huddinge gör som många andra kommuner, man gör lite och på fel sätt.

– När kommunerna ökar säkerheten för en trafikantgrupp så kan det bli sämre för en annan. Man borde ha fler renodlade cykel­banor, bara för cyklister, menar Bjarne Nordberg.

En annan som reagerat är Huddingebon Lars Ervik som sitter i styrelsen för Spårvägen cykelförening.

– I cykelplanen från 2009 så nämns alla brister på pricken, allt finns där. Trots all kunskap så har ingenting hänt, säger Lars Ervik.

Skillnaden märks vid kommungränsen, menar han.

– När man kommer in till Stockholms stad så är det ett helt annat underhåll och en mycket bättre infrastruktur. Huddinge är väldigt dåligt i båda de avseendena.

Trafikverket konstaterade i sin rapport ”Säkrare cykling – gemensam strategi för 2014 – 2020”, att Huddinge är en av de kommuner som brister när det gäller säkerhet för cyklister. En vanlig orsak till olyckorna är dåligt underhåll av cykelvägar.

Huddinges nya cykelplan kommer att bli mer ambitiös och heltäckande, menar Annika Feychting chef på gatu- och trafik­avdelningen. Att singel­olyckor är den stora dominerade olyckstypen var exempelvis en nyhet för kommunen, berättar hon.

Vad kommer ni att göra annorlunda i nästa cykelplan?

– Det ska vara fokus på halk­bekämpning, att sand tas upp och att man lappar och lagar hål i asfalten, säger Annika Feychting.

De politiska förutsättningarna finns redan, menar kommunal­rådet Tomas Hansson (KD).

– I den nya trafikstrategin ska gång- cykel- och kollektivtrafik gå före biltrafiken. Ett prioriterat område är att separera fotgängare och cyklister från bilvägarna, säger han.

Fakta

Ingen ökning av antalet cyklister