ANNONS

Sänkta bjässar i Oxdjupet vittnar om Sveriges blodiga 1600-tal

Träprov, Oxdjupet
Jim Hansson, marinarkeolog, tar emot ett av träproverna från vraken i Oxdjupet.
I tisdags hittades det som tros vara regalskeppets Vasas systerfartyg Äpplet, i Oxdjupet i Vaxholm. På torsdagen fann man ytterligare ett lika stort skeppsvrak.
– Fartyget vi hittade i går är snäppet kraftigare. Gustav II Adolf satsade på maffiga fartyg, säger Jim Hansson, marinarkeolog.
ANNONS

– Det är första gången vi hittar ett så kraftigt örlogsfartyg, säger Jim Hansson, marinarkeolog.

I veckan som var har han och hans kolleger från Statens maritima och transporthistoriska museer dykt vid Oxdjupet i Vaxholm.

Hittades direkt

Redan vid första dyket i tisdags träffade man rätt.

– Vi hade fått indikationer genom instrumentkörning och bojade ut och hoppade ner. Vi kom direkt på, berättar kollegan Patrik Höglund.

Vad man funnit var ett välbevarad skeppsvrak från 1600-talet, med exakt samma dimensioner som det världsberömda regalskeppet Vasa.

Styrbords sida, vrak

Styrbords sida på det första vraket. Foto: Jim Hansson SMTM

– Det var som att simma omkring i ett vattenfyllt Vasa, säger Jim Hansson och berättar att Vasa byggdes i en serie om fyra stora fartyg.

– Gustav II Adolf satsade på maffiga fartyg.

ANNONS

Skyddade Stockholm

Att flera stora örlogsfartyg finns sänkta i Vaxholm har varit känt länge, inte minst genom äldre skriftliga källor. Däremot har man inte vetat exakt var.

Gustav II Adolf satsade på maffiga fartyg

Tanken var att fartygen, tillsammans med stenkistor och stålskodda bommar skulle spärra alla sund in till Stockholm – utom förbi det välbestyckade Kastellet i Vaxholm. Arbetet med att skydda infarten till Stockholm påbörjades redan på 1500-talet och när fartyg blev uttjänta sänktes de där spärrarna behövde förbättras.

Fyra fartyg

I samma serie som Vasa (1627) fanns systerfaryget Äpplet (1629) och de två efterföljande fartygen Kronan (1632) och Scepter (1636).

Patrik Höglund, marinarkeolog

Patrik Höglund, marinarkeolog. Utforskandet av vraken kommer att bli en del av museet Vrak som öppnar om ett år.

Äpplet byggdes något bredare än Vasa för att inte upprepa felen som ledde till Vasas förlisning, men blev inte lika sjövärdigt som de två efterföljande fartygen. På den tiden byggde man inte efter ritningar, berättar Patrik Höglund, utan på ”bestick” – efter måttabeller för spant, köl och annat.

– Mycket var skeppsbyggmästarens hemlighet.

I torsdags fann marinarkeologerna det andra fartygsvraket i Oxdjupet.

– Det är två fartyg efter varann som ligger i linje. De är sänkta för att spärra inloppet, säger Patrik Höglund.

När sänktes de?

– På 1650-1670-talet. Troligen sänktes Äpplet först.

Till skillnad från Vasa, som förliste på sin jungfrufärd, hann både Äpplet, Kronan och Sceptre först göra krigstjänst.

Scepter, byggt på Blasieholmen varv, var det bästa av de fyra skeppen och var amiral Klas Flemings skepp. Fartyget deltog i sjöslaget vid Kolberger Heide 1644, där Fleming fick benet avskjutet och dog.

Vad bärgar ni från vraken?

– Vi har bara tagit träprover. Men det är inte omöjligt att det blir något mer, säger Patrik Höglund.

Definitivt besked om vilka skepp man funnit hoppas marinarkeologerna kunna besvara när träproverna analyserats. Då kan man se när virket de byggts av fälldes och kan utifrån det lista ut rätt namn.