Min lokala hjälte

Björkhagen – i backspegeln

Det finns många bilder av förorten. Motorskribenten Gunnar Flodén vill ge sin av Björkhagen i en ny bok.

Då blir det mycket fordon.

Historierna flödar fram där vi satt oss på några bänkar vid Markuskyrkan. En plats där Gunnar Flodén både konfirmerat sig och döpt en dotter.

– När kyrkan byggdes kunde vi se när de lade teglet sten för sten, säger han.

Nu har han åkt hit från Upp­sala där han bott större delen av sitt vuxna liv.

Men han glömmer inte uppväxten på Ystadsvägen i Björkhagen i en tvåa på 50 kvadrat med mor, far och bror.

– Det var ju inne att boxas då. Jag minns att jag och brorsan gick många ronder, men det kunde bli lite rörigt på så liten yta, säger han.

Mycket fortgick i fyrtiotalskvarteren. Urpopulära bandet Shanes vållade uppståndelse när de gästade ungdomsgården, likaså kända kroppsbyggaren Arne Tammer. Man fajtades och gjorde upp med ungar från Kärrtorp på Nytorps gärde. Och kunde även våga sig på att fika med någon böna från grannstadsdelen på kondis i Björkhagen. Tider då den krängande, trånga men trevliga röda buss 79 byttes ut mot tunnelbana som länk till stan.

Men en stor del av barndomen utspelade sig också på gatan, utanför porten.

– Som femåring fick jag prova lådbil och jag fick hjälpa grannen tvärs över gatan att polera hans racerbil, säger Gunnar Flodén.

Turer till racingtävlingar på Skarpnäcks flygfält spädde på intresset ytterligare och suktandet efter fordon minskade knappast med åren.

– Vi var i gång redan innan, men man längtade efter att fylla moppe. Sen började man köra runt och laga och trimma i källaren, säger han.

Motorintresset har Gunnar Flodén burit med sig genom livet. Vid sidan av yrket som slöjdlärare har han gett ut nio böcker, med titlar som ”Rattmuff och soppatorsk”. Han har också jobbat som skribent för tidskriften Classic cars i många år.

Inte heller i sin senaste bok ”En bil har synts på Björkhagens gator” (utgiven på förlag Edition Guj) snålar han med motordetaljer. De första kapitlen om Björk­hagen följs av allehanda reportage som andas fordonsromantik.

– Motorer har varit lite av en röd tråd i mitt liv och det var i Björkhagen allting började, säger han.

Det känns också viktigt för honom att visa upp sin bild av området han växte upp i.

– Dels vill jag dela med mig av min pappas fina bildsamling från den tiden, dels känns det bra att kunna föra vidare att en sådan här förort var en väldigt bra plats för en kis att växa upp på, säger han.

Fakta

Så växte Björkhagen

1948–52 byggdes samhället, där gatorna fick sydsvenska namn såsom Ystadsvägen och Malmövägen.

1958 kom tunnelbanan till Björkhagen. Innan dess fick man ta buss 79 till stan.

1959 stod Skandinaviens då högsta bostadshus klart och kunde invigas med sina 17 våningar ritat av Georg Varhelyi.

1959 invigdes centrum vid Björkhagensplan.

Källa: boken ”En bil har synts på Björkhagens gator”