Min lokala hjälte

Blå bussarna blir förortslinjer

Flera nya stombusslinjer ska göra resan smidigare för förorternas pendlare.
Flera nya stombusslinjer ska göra resan smidigare för förorternas pendlare.
Det är blå bussar som ska lösa framtidens trafikproblem i Stockholm. Det framgår av stomnätsplanen.

– De blå bussarna är spindelnätet som ska försörja länet med kollektivtrafik, säger Sara Bergendorff, planeringschef vid SL.

Den här veckan tar landstingets trafiknämnd upp förslaget om en ny stomnätsplan för länet som ska vara i kraft år 2030.

Av planen framgår att trafikförvaltningen vill ha fler blå bussar och att de nya busslinjerna ska göra tvärförbindelserna i Stockholm bättre.

Stomnätet består i dag av all spårtrafik som pendeltåg, tunnelbana, lokalbanor och så de blå stombussarna. Anledningen till att man tagit fram den nya planen är att Stockholms befolkning växer mer än vad man tidigare trott.

Enligt färska befolkningsprognoser ökar Stockholms län med 40 000 invånare om året. 2022 beräknas länet ha 2,5 miljoner invånare och 2045 beräknas stockholmarna vara 3 miljoner.

Påfrestningarna på kollektivtrafiken kommer då självklart att öka.

– Vi behöver mer av allt och bland annat vill vi skapa snabba bussförbindelser mellan knutpunkter över hela länet, säger Claes Wersäll, pressekreterare hos trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

De planerade stombusslinjerna förutsätter att en rad utbyggnader skett fram till år 2030. Det gäller exempelvis Citybanan, att tvärbanan byggts ut till Sundbyberg och Solna station, Kista och Helenelund och att röda linjen fått ett nytt signalsystem.

Förvaltningen utreder sedan tidigare förutsättningarna för Bus Rapid Transit – ett system där bussarna skiljs från den övriga vägtrafiken så att stombussarna kan ta sig fram fortare och bli ett mer attraktivt alternativ för de många pendlarna.

– Vårt mål är att öka kollektivtrafikens andel av resorna. Om vi får till bra trafiklösningar får vi också fler att ställa bilen, säger Claes Wersäll.

Moderaterna uppger att partiet vill analysera stomnätsplanen ytterligare och vill därför skjuta fram ärendet till mötet i december.

Fakta

Tre nya linjer i västerort

Tyresö centrum–Handen–Flemingsberg–Kungens kurva/Skärholmen–Vällingby–Barkarby–Sollentuna–Täby/Arninge: Stadskärnor binds samman med en ringlinje som använder Förbifart Stockholm.

Ropsten–Vällingby: Linjen är en förlängning av den planerade innerstadsstomlinje 6 från Ropsten till Hagastaden/Karolinska. Den förlängs för att koppla ihop Vällingby, Sundbybergs centrum, Solna centrum och Hagastaden.

Vällingby–Rinkeby–Kista–Danderyd: En sammanslagning av nuvarande linje 178 (Mörby–Kista–Jakobsberg) och 179 (Vällingby–Rinkeby–Kista–Sollentuna).

Källa: Trafikförvaltningen stockholms stad, landstinget