ANNONS

Blå linjen börjar byggas ut om två år

Tre företag är nu ­utsedda att ro i hamn tunnelbanelinjen mellan Akalla och Barkarby.

Projektet ska gå på tre miljarder kronor.
ANNONS

I dagarna blev det klart att tre konsultföretag vunnit upphandlingen för att designa och projektera sträckan från Akalla till Barkarby – Ramböll, Tyréns och White arkitekter.

– Tunnelbanan har inte byggts ut på cirka 30 år, så det är fantastiskt att få vara med om detta, säger Patrik Schelin, divisionschef vid Ramböll.

Att det är tre företag som delar på uppdraget beror på projektets storlek.

– Vi kompletterar varandra. Samtidigt är det bra att vi delar på riskerna med ett så stort projekt.

En hel del myndighetshantering krävs innan bygget kan starta hösten 2016. Trafiken ska rulla på de nya stationerna 2021. Tidsplanen är tajt, menar Patrik Schelin.

– Det beror mycket på att de nya 14 000 bostäderna som ska byggas i Barkarbystaden ska synkas ihop med tunnelbanan.

Bostadsbyggandet innebär att antalet resenärer ökar på linjen.

Riggert Anderson är chef för förvaltningen för utbyggd tunnelbana och han menar att det inte kommer att bli en överbelastning på den befintliga linjen.

– I morgontrafikens maxtimme blir det 3 200 fler påstigande resenärer. För att möta det finns möjlighet att öka turtätheten.

ANNONS

Förvaltningen tittar nu också över om de nya stationerna av säkerhetsskäl ska ha plattformsväggar eller inte, det vill säga dörrar som öppnas och stängs på perrongen.

Att dessutom dra tunnelbanan mellan Hjulsta och Barkarby och sammanlänka blå linjen har diskuterats. Den dörren är inte stängd, menar Riggert Anderson.

– Sträckningen Akalla–Barkarby ger större möjlighet till utbyggnad av bostäder. Men vid Barkarby bygger vi så att en förlängning till Hjulsta är möjlig i framtiden.

Såväl Moderaterna som Socialdemokraterna sa innan valet att de ville se över en sådan förbindelse.

– Vi är positiva till en förbindelse till Hjulsta och vi tittar närmre på det, säger Claes Wersäll, presskontakt för trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

Fakta

Utbyggnad av tunnelbanan

På tre platser i Stockholm planeras nu utbyggnader av tunnelbanenätet:

Från Kungsträdgården till Nacka och Gullmarsplan/Söderort.

Från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden.

Från Akalla till Barkarby station.

Kostnaden för den blå linjen beräknas till tre miljarder kronor. Totalt ska utbyggnaden av Stockholms tunnelbana gå på 25,7 miljarder kronor.

Källa: Stockholms läns landsting

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Kista direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.