Linje för linje: Så ska blåbussarna i innerstan bli snabbare

Insändarskribenten tycker att bus 818 ska bli direktbuss.
Blåbussarna i innerstan ska bli snabbare.
Breddade körfält, flyttade övergångsställen och färre hållplatser.
Stombussarna i innerstan är segast i Stockholm – här är åtgärderna som ska ändra på det, linje för linje.

Trafikverket och Stockholms stad försöker hitta åtgärder som ska snabba upp stombussarna.

Några av förändringarna är redan gjorda, men fortfarande återstår flera planerade insatser.

Linje 1 Stora Essingen-Frihamnen:

Genomfört:
– Busskörfält.
– Flytt eller borttagning av övergångsställen.
– Ökad p-övervakning.
– Extra brett körfält för både buss och cykel i ena riktningen på Fleminggatan.
– Flytt och borttagning av p-platser på Fleminggatan.

Planeras:
– Hållplats Mariebergsgatan förlängs.
– Busskörfält på Gjörwellsgatan.
– Hållplatserna Scheelegatan och Kungsbroplan slås ihop.
– Extra brett körfält för både buss och cykel i andra riktningen på Fleminggatan.

Linje 2 Sofia-Norrtull:

Genomfört:
– Busskörfält.
– Flytt eller borttagning av övergångsställen.
– Ökad p-övervakning.

Linje 3 Karolinska sjukhuset-Södersjukhuset:

Genomfört:
– Busskörfält.
– Flytt eller borttagning av övergångsställen.
– Ökad p-övervakning.
– Borttagning p-platser.

Linje 4 Radiohuset-Gullmarsplan:

Genomfört:
– Busskörfält.
– Flytt eller borttagning av övergångsställen.
– Ökad p-övervakning.
– Färre hållplatser.

Planeras:
– Hållplats Skanstull byggs om.
– Hållplats Stadsbiblioteket byggs om.
– Bussgata på Rosenlundsgatan mellan Krukmakargatan och Hornsgatan.
– Bussprio i korsningen S:t Eriksgatan-Drottningholmsvägen.

Linje 6 Ropsten-Karolinska sjukhuset:

Inga planerade åtgärder.

Fakta

Stombussnätet – segast i innerstan

Bara 43 procent av stombussnätet har god framkomlighet, enligt Region Stockholms trafikförvaltning.

Värst är det i innerstan, visar Stombussbokslutet för 2018. Där ska medelhastigheten vara minst 20 kilometer i timmen, men det är bara på en tiondel av varje linje som man klarar det. Resten av sträckorna sniglar sig bussarna fram i 10-15 km/h.

– Den största orsaken till att bussarna stoppas upp är alla bilarna. Men även vägarbeten och olika evenemang gör att de inte kommer fram, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och trafikregionråd.