Min lokala hjälte

Blåbussarna kan bli av med 11 hållplatser

Vad som ska hända med de blå stambusslinjerna när det nya linjenätet införs var tidigare oklart.

Men ett förslag är nu på remiss – som om det godkänns innebär att elva hållplatser försvinner redan i december.

Lokaltidningen Mitt i har flera gånger berättat om det nya busslinjenätet som ska börja gälla den 19 juni i år.

Det är företaget Keolis som har stått för omritningen av nätet och kritiken har varit stor – inte minst från upprörda läsare som har hört av sig till Mitt i.

Samtidigt har det varit oklart vad som ska hända med de blå stombusslinjerna. Det enda beskedet Stockholm stad har velat ge är att flera hållplatser ska försvinna från linjerna, men inte vilka och när det ska ske.

Fram tills nu.

I en tredje lägesrapport från trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting presenteras ett förslag på totalt elva hållplatser som ska tas bort från de blå stombusslinjerna. Förslaget ligger just nu på remiss hos ett antal kommuner.

– Godkänns det så genomförs det från december 2015, säger Erik Hollander, trafikplanerare på trafikkontoret.

Enligt förslaget, som är utarbetat av Stockholm stad tillsammans med trafikförvaltningen, ska bland annat hållplatsen på Frejgatan försvinna från linje 2, detsamma gäller för hållplatsen på Rödabergsgatan för linje 3 och för Wollmar Yxkullsgatan på linje 4.

Hållplatsen på Sveavägen-Norrlandsgatan ska inte längre trafikeras av linje 1, utan en ny busshållplats ska byggas på Regeringsgatan.

– Syftet är att öka medelhastigheten och pålitligheten hos stombussarna, säger Erik Hollander.

Målet för stombussarna är att ha en 500 meter i snitt mellan varje hållplats. I dag är snittet cirka 380 meter.

– Flera hållplatser ligger för tätt men det ska även till andra åtgärder som fler kollektivtrafikkörfält och signalprioriteringar, fortsätter Erik Hollander.

Åtgärderna planeras baserat på det lyckade pilotförsök som gjordes på linje 4 när flera hållplatser togs bort och bussens medelhastighet ökade.

Fakta

Här är hållplatserna som kan försvinna

Linje 1: Fyrverkarbacken, Kungsbroplan, Sveavägen-Norrlandsgatan (blir en ny på Regeringsgatan), Linnégatan.

Linje 2: Frejgatan.

Linje 3: Rödabergsgatan, Polhemsgatan, Kungsholmstorg, Riddarhus­torget.

Linje 4: Banérgatan, Ansgariegatan, Wollmar Yxkullsgatan (i båda riktningarna alternativt Hornsgatan-Rosenlundsgatan i riktning mot Hornstull).

Källa: Trafikförvaltningen, Stockholm stad