Blågröna vill göra Sturegatan till Broadway

Sofia Johnsson: "Att ha bilfritt på Sturegatan låter inte helt fel, det blir lugnare att gå här. Jag brukar gå hit på kräftskivan och marknaden, det är lite småtrevligt även om det oftast är samma sak. Då är det skönt att slippa bilarna. Men risken är ju att det påverkar handeln".
Sofia Johnsson: "Att ha bilfritt på Sturegatan låter inte helt fel, det blir lugnare att gå här. Jag brukar gå hit på kräftskivan och marknaden, det är lite småtrevligt även om det oftast är samma sak. Då är det skönt att slippa bilarna. Men risken är ju att det påverkar handeln".
Carmen Sotil: Min dotter ska snart börja förskolan, det är viktigt att det finns vuxna där. Man är orolig att det ska hända något, som en olycka. Mindre barngrupper skulle öka tryggheten.
Carmen Sotil: Min dotter ska snart börja förskolan, det är viktigt att det finns vuxna där. Man är orolig att det ska hända något, som en olycka. Mindre barngrupper skulle öka tryggheten.
Mikael Axelsson: Sveriges bästa cykelkommun? Ojoj. Det behövs ordentliga cykelbanor och övergångsställen, vi cyklister är oerhört utsatta. Sedan spårvagnarna kom har det blivit livsfarligt i centrum.
Mikael Axelsson: Sveriges bästa cykelkommun? Ojoj. Det behövs ordentliga cykelbanor och övergångsställen, vi cyklister är oerhört utsatta. Sedan spårvagnarna kom har det blivit livsfarligt i centrum.
Sundbybergs nya blågröna allians är redo att ta över. Men vad vill de? Vilka projekt skrotas?

Och kommer det märkas att man bor i en blåstyrd kommun i stället för en röd?

Med nya politiker vid makten kan man undra vad som egentligen kommer att förändras.

M, C, MP, FP och KD har lanserat en politisk plattform med drygt hundra mål. Det är inget strösslande av nyheter, men Mitt i Sundbyberg har plockat ut russinen.

Kreativare stadsmiljö Gator och torg ska få konstnärliga inslag.

– Centralt finns mycket att göra. På Sundbybergs torg vill vi ha food courts dagtid, konstväggar där man byter motiv då och då, rolig belysning. Kreativiteten ska blomstra, säger Stefan Bergström (C).

Byggen på hårda ytor Styret säger att de inte vill stoppa tillväxten eller bostadsbyggandet. Men nya hus ska uppföras enbart på hårdgjord mark. Det betyder bland annat stopp för ett planerat kombohus i Ursvik.

Mer naturreservat Partierna vill göra reservatet i Kymlinge nästan dubbelt så stort. Golfängarna har tidigare spikats för reservat. Även Rissne ängar kan bli aktuellt.

Färre förskolebaracker Målet är fler permanenta förskolor. Idag går var fjärde barn i en barack.

– Det är ett arv från Socialdemokraterna som smällt upp baracker överallt. Nu handlar det om att få in flexibla lokaler som kan göras om till andra verksamheter om behovet minskar, säger Mikael T Eriksson (M).

15 barn per grupp. Ett gammalt mål för förskolan som skrotats efter att en utredning visat att det skulle krävas 24 nya avdelningar och kosta 18 miljoner kronor per år.

– Det går att genomföra. Det handlar om politisk vilja. Idag är det i snitt 17 barn per grupp, det är för mycket, säger Mikael T Eriksson.

Bilfritt på Sturegatan Styret vill stänga av Sturegatan för biltrafik då och då.

– En inspiration är Broadway vid Times square i New York, där man stängt av för bilar. Folk tar över gatorna, det blir mer liv, uteserveringar, teater. Det kan vi ha oftare på Sturegatan, inte bara i samband med stadsfesterna, säger Stefan Bergström.

Ombildningar

Tusen hyresrätter kan säljas, i första hand i Hallonbergen.

– Hallonbergen är segregerat och ombildningar kan påverka området positivt. Bland annat genom att man satsar mer på området om man äger bostaden själv, säger Siyamak Sajadian Sasanpour (MP).

Motverka våldsbejakande extremism

Ett arbetsteam ska tillsättas under 2017 för att motverka religiös och politisk radikalisering.

– Vi ligger geografiskt nära ett område som Säpo pekat ut har den här problematiken, säger Mikael T Eriksson.

Cykelsatsningar

Cykelolyckorna ökar och i Trafikverkets senaste mätning får Sundbyberg bottenbetyg när det gäller drift och underhåll av cykelbanor. Styrets mål är att Sundbyberg ska bli landets bästa cykelkommun. Bland annat genom att separera cyklar från bilar och bygga fler cykelparkeringar.

Spårbilar

Sundbyberg kan få ännu ett färdmedel. En utredning ska vara klar nästa år.

– Med spårbil skulle man kunna ta sig från Ursvik, Brotorp eller Hallonbergen till centrala på fem minuter, säger Stefan Bergström.

Kostnader presenteras först i budgeten som antas senast i december. Några skattesänkningar finns inte i sikte.

– Det finns inte utrymme för det. Det tidigare styret har spenderat alldeles för mycket pengar. Vi måste in och städa upp, säger Mikael T Eriksson.

Avgående ordförande Jonas Nygren (S) är inte imponerad av de hundra målen.

– Antingen saknar de ambitioner eller så har man inte kommit överens om något konkret. Man blir nästan lite fnittrig, det här säger ju ingenting, säger Jonas Nygren.