”Jag blev så besviken när jag kom dit”

niclas ingwall medley, simbana
Astrid vill kunna köpa ett kort som gäller i tre månader.
Höga priser och få valmöjligheter. Astrid Nybrink är inte nöjd efter sitt första besök på Järfällabadet.

Varför kan man inte köpa ett kort för tre månader? Och varför kan man inte pausa kortet mer än en månad? Det undrade 80-åriga Astrid Nybrink i Jakobsberg efter sitt första besök på nya Järfällabadet.

– Jag blev så besviken när jag kom dit. De hade sagt att om man kom dit innan den 14 april skulle man som pensionär få rabatt. Men jag vill inte köpa ett helt årskort, så nu vet jag inte vad jag ska göra, säger hon.

Simmat i 30 år

På den gamla simhallen kunde Astrid dels köpa kort som gällde i tre månader, dels pausa sitt kort om hon blev sjuk eller visste att hon inte skulle träna under en längre tid. Det är inte längre möjligt, och nu tror hon att detta kommer få många pensionärer att sluta simma.

– Jag har gått och simmat i minst 30 år tycker att det är ett väldigt bra ställe att träna sina muskler på. Men nu verkar den dörren vara stängd för mig, om det inte blir någon ändring. Jag tänker inte betala över 2000 kronor för ett årskort, när jag vet att jag inte kommer kunna utnyttja det fullt ut, säger hon.

Hoppas på förändring

Astrid menar att hon hört samma kritik från flera av sina vänner och bekanta. Egentligen handlar det inte om de höjda priserna, utan om bristen på valmöjligheter. Nu hoppas hon att kritiken ska få badet att tänka om.

– När jag gick därifrån sa den jag pratade med att hon skulle framföra kritiken. Men det verkade inte riktigt som att hon blev så engagerad, säger Astrid.

 Lyssnar på kritiken

Niclas Ingwall är kommersiell chef på Medley och tar till sig av kritiken. Han menar att anläggningen är ny och att de ständigt jobbar för att tillgodose besökarnas behov, med allt från bastutemperaturer till priser.

– VI finns till för kunderna. Vi kan inte driva en simhall om vi inte har kunder som kommer dit och betalar. Det är en ny anläggning och visar det sig att tremånaders-kort är väldigt efterfrågat så ska vi titta på det. Vi vill finnas till för alla. Min rekommendation är att Astrid kontaktar oss igen så ska vi försöka hitta en lösning, säger han.